: Lady & Landstrykeren

Nok en fantastisk Diamond Edition-utgivelse fra Walt Disney, som ikke akkurat sprenger grenser, men som oser av sjarm.

Publisert 05.05.12 - 14:07
Lady & Landstrykeren

Historien om den særdeles veloppdragne og dydige tispen Lady, fra byens beste strøk, som havner i ”dårlig” selskap med storsjarmøren, uteliggeren og rundbrenneren Tramp er i Skandinavia mest kjent som en av de virkelige klassiske innslagene i Disneys juleprogram, med den fantastisk romantiske hundemiddagen hos Tony’s, med pasta og kjøttboller akkompagnert av Bella Note. Men Disneys 15. helaftens tegnefilm byr på mer enn denne uforglemmelige scenen.

Som introduksjonsteksten så treffende sier, så er dette virkelig en film om og for hunder. Menneskene er kun bakgrunnsfigurer, som vi store sett kun ser bena til. Det hele oppleves gjennom hundenes øyne og deres opplevelser i hverdagen. Tidvis med et underfundig blikk på vår menneskelige adferd. Det er Lady som har hovedrollen, og det er hennes utvikling, gjennom sitt vennskap med Tramp, som er filmens bærende element.

For Disney var Lady og Landstrykeren en uvanlig film i og med at de beveget seg helt bort i fra eventyrverdenen, og her kun fokuserte på hverdagslige hendelser. Med ”ordinære” hendelser blir uordinære karakterer desto viktigere, og det har filmen, spesielt herlige er de ufyselige siamesiske kattene, akkompagnert av Peggy Lees elegante sang. En særdeles sjarmerende film som holder seg godt sine 57 år til tross, men som hverken overrasker eller gir deg noe mer enn akkurat en god dose sjarm og ufarlig familieunderholdning. Fire stjerner.

Tradisjonen tro svikter ikke Disney på sine Diamond Editon utgivelser. Både lyd- (dts-HD 7.1) og billedkvaliteten er superb! Ser man filmen for første gang vil man tro den er laget i går. Også på bonussiden er det ikke spart på noe, her får du bl.a. en fascinerende bakomfilm, utelatte og forlengede scener, dokumentar om Walt Disney fortalt av hans datter Diane (samt intro), ”hundefakta”, musikksporet og en morsom 3D-opplevelse med Timon og Pumba.

Lady & Landstrykeren

• Release: 7. mars 2012
  • Regi: Clyde Geronimi