Anmeldelse : La La Land

Sjarmerende retro-musikal

Hollywood gir oss en hyllest av Hollywoods gullalder, samtidig som de gir nytt liv til det utskjelte musikal-konseptet.

Karakter
La La Land

En av fjorårets mest omtalte, og opphypede, filmer, som fikk hele 14 (!) Oscar-nominasjoner og stakk av med 6 statuetter (her lukter det nepotisme lang vei), serverer oss en særdeles ordinær historie – men du verden så deilig perfekt, og storveis sjarmerende, de har pakket den inn!

Vi har sett tilsvarende plott femten tusen ganger før. Unge drømmere som kommer til drømmebyen for å få sine vidløftige drømmer knust. I en spektakulær åpningsscene midt på motorveien i LA, der «alle» hopper ut av bilene som er stuck i køen, og begynner å synge og danse, blir vi kjent med jazz-entusiasten Sebastian (Ryan Gosling) og wannabe skuespillerinnen Mia (Emma Stone). Ingen av dem liker umiddelbart hverandre – men, selvsagt, blir de etter hvert hodestups forelsket.

Historien er forutsigbar, passe naiv og byr så visst ikke på en dypere mening. Men La La Land er en sjelden godbit av en gladfilm. Den gir oss karakterer vi virkelig bryr oss om, har foto og klipp i verdensklasse, en dramaturgi som sømløst bygger opp historien, heftige og godt koreograferte sangnummer og to skuespillere som er blant det ypperste Hollywood kan by på i dag, og er samtidig en hommage til Hollywoods gullalder («studio-tiden»). Alt dette fordrer selvsagt at du klarer å «svelge» at skuespilleren, tilsynelatende uten noen grunn, plutselig bryter ut i sang og dans. Som Mamma Mia! sjarmerte oss i senk for ni år siden, var La La Land fjorårets store sjarmbombe – en real vitamininnsprøytning av en drømmefilm som burde deles ut på blå resept. Om den fortjente 14 Oscar-nominasjoner er en helt annen sak… 5 stjerner.

Lydsporet (Dolby Atmos) er en innertier, og kler det heftige musikksporet som hånd-i-hanske. Billedkvaliteten er også mer en godkjent, men litt for mange detaljer forsvinner i mørke scener. Bonusmessig får vi et virkelig godt, og interessant, kommentarspor, trailer samt en rekke minidokumentarer.

picture1
<
>
(Foto: Nordisk Film)

Fakta

  • Blu-ray
  • Release: 19. juni 2017
  • Regi: Damien Chazelle
  • Med: Ryan Gosling, Emma Stone, Rosemarie DeWitt, Jason Fuchs, Callie Hernandez, Trevor Lissauer
  • Genre: Musikal
  • Land: USA
  • År: 2016
  • Tid: 2:08 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.
Amerikanerne forsøker å gjenskape magien fra Braveheart – og krasjlander.