Kraftidioten

Regissør Hans Petter Moland samarbeider med Stellan Skarsgård for fjerde gang i sin syvende spillefilm på tjue år. Produktet er ikke nyskapende men det er definitivt tilfredsstillende og elegant.
Kraftidioten

Nils (Skarsgård) er en svensk brøytearbeider som har bosatt seg i det norske høyfjellet med sin kone. Da hans eneste sønn blir myrdet ofrer han både jobb og ekteskap for å hevne handlingen. Oppdraget blir ikke lett da han må hanskes med den kompromissløse veganer-gangsteren Greven (Pål Sverre Hagen), som også er i konflikt med en hissig serbermafia.

Kraftidioten er det fjerde samarbeidet mellom Hans Petter Moland og Stellan Skarsgård. Den forrige filmen var den vellykkede komedien En ganske snill mann i 2010. Resultatet er også denne gangen godt, men langt mørkere enn forgjengeren. Historien er bra, det er effektivt fortalt og filmen inneholder en drøss med fine detaljer servert med utsøkt foto av Philip Øgaard. Moland har som vanlig fått med seg et stort knippe dyktige skuespillere som presterer godt. Spesielt Pål Sverre Hagen er glimrende som skurk, og Skarsgård gjør som vanlig en god jobb som den bestemte og introverte antihelten. Kraftidioten vekker ikke stor oppsikt, men selv om den ikke har funnet opp hjulet så er det en film som er både severdig, morsom og underholdende. Fire sterke stjerner.

Kraftidioten_2 Kraftidioten_3 Kraftidioten_4 Kraftidioten_5 Kraftidioten_6
<
>