Knowing

Hva ville du gjort om du i dag kom over et notat skrevet for 50 år siden, som inneholdt eksakte datoer, stedskoordinater og antall døde for alle store katastrofer de siste fem tiårene? Det er akkurat det spørsmålet astrofysikeren John Koestler (Nicolas Cage) stiller seg selv…

Vi følger alenefaren John på desperat jakt for å tyde og forhindre de tre siste katastrofene i notatet, katastrofer som ennå ikke har inntruffet (og selvsagt skjer de i hans umiddelbare nærområde). Med på ferden får vi et par av de absolutt bedre actionsekvensene de seneste årene, en intrikat og mystisk gåte, grøss og gru og familiedrama ned på det helt nære nivå. Akkurat dette er hovedproblemet til Knowing. Alex Proyas (regi) er mest kjent for den spennende sci-fi-filmen I, Robot, og mange vil nok søke å putte Knowing i samme genre-bås, men der passer den, som helhet, ikke inn.

Den begynner som en skikkelig grøsser á la Carrie og The Shining hvorpå vi plutselig befinner oss i en rendyrket actionthriller før vi avslutter i ren sci-fi stil, med klare nyreligiøse overtoner. Men, og det er et stort men, klarer du å se bort i fra disse åpenbare svakhetene, en rekke logiske brister og en så søkt og pinlig (dog noget vågal til amerikansk å være) slutt at selv din bestemor vil rødme, samt karakterer som er svært stereotype, får du en svært vellaget og velspilt (slike roller kler Cage som hånd i hanske!) thriller som evner å overraske, skremme og underholde til gangs. Fire sterke stjerner (med forbehold om at du tar ut hjerner før du slår på Blu-ray-spilleren)!

Det er når man ser filmer med lyd- og billedkvalitet slik som Knowing at man takker for at man har en Blu-ray-spiller. Her er skarpheten, fargegjengivelsen, kontrastene og lydsporet (DTS-HD) simpelthen i en klasse for seg. Seks lysende stjerner, vår nye projektor, Epson EMP-TW5000 kommer til sin rett! Det står dårligere til med bonusmateriellet, faktisk absolutt intet!

• Release: 9. september 2009
  • Regi: Alex Proyas
  • Med: Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Lara Robinson, Alethea McGrath