Kill the Messenger

Narkopenger (indirekte solgt av den amerikanske stat) brukes til å finansiere fordekt krigføring, utenfor folkets og Kongressens rekkevidde – og han som varsler blir fritt vilt!
Kill the Messenger

I det narkotikaen begynte å flomme inn fra Sør Amerika over det amerikanske markedet på 1980-tallet, og Kongressen samtidig la ned veto mot USAs innblanding i borgerkrigslignende tilstander, fant CIA et svært så kreativ måte å finansiere en fordekt krigføring i Nicaragua på. De gikk i (skjult) allianse med narkobaroner, gav dem beskyttelse og lot dem selge dritten sin på gatene i USA. I gjenytelse fikk de penger, penger som gikk til våpen til opprørene og amerikanske elitesoldater som opererte på bakken (i skjul for den amerikanske offentligheten) i Nicaragua.

Den amerikanske småbyjournalisten Gary Webb (Jeremy Renner) fikk snusen i skandalen og publiserte i lokalavisen er artikkel om «The Dark Alliance» (1996). CIA gikk straks til motangrep og svertet Webb, hans karriere og privatliv. Filmen forteller om hans umulige kamp for å bli trodd.

Vi serveres en fascinerende historie, med en glimrende Renner i hovedrollen som den joviale og ordinære amerikaner som kjemper for rettferdighet og pressens rett (og plikt!) til å gå staten etter i sømmene. Dessverre blir filmen litt for ujevn og dramaturgisk haltende til at den klarer å holde på nerven, for her er det mer enn nok spennende materiale, som en mer dreven regissør kunne utnytte bedre. Det blir for mange dødpunkter og brutte sidespor. 4 sterke stjerner.

Kill the Messenger_5 Kill the Messenger_4 Kill the Messenger_3 Kill the Messenger_2
<
>