: Kill Buljo 2

Det gikk seks år mellom Kill Buljo og oppfølgeren, og at Wirkola har overlatt registolen til Vegar Hoel gir Kill Buljo 2 et filmteknisk kvalitetsløft – humoren er den samme, om mulig enda drøyere.

Publisert 23.04.14 - 15:34
Kill Buljo 2

Man sier at det kun er negre som kan komme med «neger-vitser» og kun jøder kan vitse om jøder, i Kill Buljo-filmene harselerer Tommy Wirkola hemningsløst og brutalt med samene, noe han (selvsagt) slipper unna med som same. Det er den enfoldige og drikkfeldige reineiersamen Jompa (Stig Frode Henriksen) som står i fokus. I det hans kjæreste blir grønnsak etter en bilulykke slukker han sorgene med sprit, og søker fred og sinnsro ute på Finnmarksvidda sammen med reinflokken. Men Jompa blir blendet av hevntørst etter at hele reinflokken slaktes ned for å bruke hornene som potensmiddel på det thailandske sexmarkedet.

Historien er enkel, men effektiv og ganske så finurlig skrevet. Der førstefilmen kun var tull og fjas er det substans i plottet denne gangen, og skuespillerne levere jevnt over (med unntak av Triana Iglesias) god kvalitet; spesielt Henriksen har god komisk timing. Kill Buljo slekter sterkt på crazykomedier som Hjelp vi flyr!, Mannen med den nakne pistol og Hot Shots, riktignok tilsatt skandinavisk krydder og enda mer seksuell/underbuksehumor. Humoren er «enkel», eklatant seksuelt orientert og ofte direkte pinlig, men heldigvis ikke så ofte alt for platt. Samtidig hagler det med søkte referanser til andre storfilmer som Star Wars og Brokeback Mountain.

Heldigvis er ikke filmen mer enn halvannen time, for denne humoren nydes best i små doser; og tidvis med pute foran ansiktet. Tre solide stjerner!

Teknisk leverer Blu-ray-en solid lyd og billedkvalitet. Dessverre intet bonusmateriell, her bør det eksistere mye hysterisk morsomt bakgrunnsstoff.

Kill Buljo 2