: Kidnappet

Familiefilm er en vanskelig genre, en genre det er lett å bli pinlig overtydelig og plagsomt fordummende i. Kidnappet er ingen av delene, en film som tar barn på alvor og serverer en meget god, tankevekkende og engasjerende thriller.
Kidnappet

Ti år etter adopsjonen av kenyanske Simon tar hans mor, Susanne (Connie Nielsen, Gladiator), ham med tilbake til ferie i Kenya. Allerede første dagen havner han, på jakt etter fotballen sin, alene i slumdelen av Narobi, og kommer i kontakt med tvilsomme typer som raskt ser at de kan tjene store penger på en rik europeer.

Vibeke Muasya har regissert en drivende spennende og svært kontrastfylt film. Den slående kontrasten fra begynnelsen i trygge og velorganiserte Danmark, til vi hodestups kastes inn i slumområdene av Nairobi, slår deg i magen. Desperasjonen som river i Susanne er til å ta og føle på, og Connie Nielsen lever en meget sterk rolle. Her opplever hun det komplette marerittet som gnager i bakhodet til alle foreldre, at man skal miste barnet sitt. Når det attpåtil skjer i et fullstendig fremmed land, der hun sliter med å få hjelp og volden og korrupsjonen florerer, forverres situasjonen betraktelig.

Kidnappet er en særdeles velspilt og stramt regissert thriller som holder et høyt internasjonalt nivå. Foto og klipp tar deg med inn i situasjonen på en tilnærmet dokumentarisk måte, og gir, sammen med det gode skuespillet, et autentisk preg på historien. Filmens store styrke ligger i hvor godt den trekker veksler på kontrastene samfunnene imellom, og bruker det byråkratiske, gjennomkorrupte Kenya, der jakten på penger demoraliserer hele landet, som en egen aktør i plottet. Fem stjerner!

Utsøkt billedkvalitet med gode kontraster og gnistrende farger. Kun en lusen musikkvideo i bonus.

• Release: 28. mars 2012
  • Regi: Vibeke Muasya