anmeldelse : Justice League

Tøffe helter – slapp historie

Superheltene i DC forsøker seg på en Avengers, men de er hverken like friske eller interessante som sine Marvel-fettere.

Karakter
Justice League

I slutten av den pompøse, og alt for langdryge, Batman v Superman: Dawn of Justice, måtte Supermann (Henry Cavill) bøte med livet. Hverken Batman (Ben Affleck) eller den nyankomne Wonder Woman (Gal Gadot) kunne redde ham.

Når vi nå møter en sliten, og lettere desillusjonert, Batman igjen, er det en ny gigantfiende, Steppenwolf, som truer selve Jordens eksistens. Den trauste Batman tar sitt samfunnsansvar på alvor, og trommer sammen et elitelag av superhelter for å nedkjempe faenskapet.

Det begynner riktig så bra, med en herlig selvironisk Batman (dog er dessverre Affleck fortsatt stiv som en stokk i rollen som Flaggermusmannen), en tøff tone med heftig musikk og fascinerende spenningsoppbygging. I tillegg ser Justice League langt mer ekte ut enn den kunstige plastikkverden til Thor & Co. Når det gjelder regi og koreografi av actionscener er det få som behersker kunsten bedre enn nettopp Zack Snyder; men akk, så var det det «lille» momentet med et godt og interessant plott da…

Steppenwolf er en fullstendig uinteressant, blottet for sjarm, erkefiende. Videre har han ingen masterplan eller misjon (bortsett fra å ødelegge Jorden). Han blir, dessverre, kun et nødvendig onde for at våre helter skal få vise frem sine kunstner. Og det holder faktisk ikke!

Gal Gadot som Wonder Woman (Foto: Fox Paramount)

 

Av heltene så er det definitivt Gal Gadot, Wonder Woman, som er den mest interessante og komplekse. Batman er morsom og sarkastisk, mens Aquaman kun er en parodisk muskelbunt. Rollen som filmens humorinnslag er tildelt den unge, og uerfarne, datanerden Flash. Noe som fungerer så der – tidvis morsomt men litt påtatt. Henry Cavill som Supermann er en renskåren posterboy, uten skuespillerevner og like sjarmerende som en gråstein.

Alt i alt brukbar popcornunderholdning med flere morsomme scener og replikker, men med litt for mange (etter hvert) anmassende actionscener og et plott som ikke vekker den minste interesse eller engasjement. 3 stjerner.

<
>
(Foto: Fox Paramount)

Billedkvaliteten på 4K-utgivelsen er meget bra, med flott dybde, naturlige farger og gode kontraster. Dog er det tidvis litt for mye støy. Lydsporet (Dolby Atmos) er faktisk blant de beste vi har hørt! Fantastisk surroundmiks, knallskarpt dialogspor og en dyp og presis bass som rister hele huset, uten tegne til forvrenging eller at dialogen forsvinner. På bonusfronten får vi 8 minidokumentarer (fra 2-14 min.) som dekker det meste, men veldig overfladisk.

 

(Foto: Fox Paramount)

Fakta

  • 4K UHD BD
  • Release: 26. mars 2018
  • Regi: Zack Snyder
  • Med: Ben Affleck, Gal Gadot, Jason Momoa, Ezra Miller, Ray Fisher, Henry Cavill, Jeremy Irons, Amy Adams, Diana Lane. J.K. Simmons
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2017
  • Tid: 2:00 t.

 

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.