: Jurassic World 3D

Med en slik film har fortsatt Jurassic Park-franchisen en lang og lovende fremtid!

Publisert 26.10.15 - 04:00
Jurassic World 3D

Etter misæren med The Lost World: Jurassic Park håpet vi inderlig at det ikke kom flere Jurassic Park-filmer. Så kom tredjefilmen og gav oss halvannen time med spenstig action og hyl, ikke på høyde med den mer forseggjorte førstefilmen, som også hadde mer enn bare action å by på, men like fullt et velkomment gjensyn. Like fullt var vi skeptisk til å gjenopplive franchisen nok en gang. Etter gjennomsyn av Jurassic World 3D kan vi ettertrykkelig konstanter at vi tok feil: Dette er en nærmest fulltreffer av en topp underholdningsfilm!

Det har gått hele 22 år siden Steven Spielberg forbløffet oss med topp underholdning og usannsynlig livaktige dinosaurer i Jurassic Park. Filmen var banebrytende innenfor spesialeffekter, men hadde også en meget god historie – og ble kritisert for å være alt for voldelig for mindre barn. Nok en gang tar vi nå turen tilbake til den utrolige costaricanske øyen, der den opprinnelige parken nå er forvandlet til en gigantisk fornøyelsespark-maskin med 20.000 gjester daglig. Satt til å lede det hele er den litt snerpete, alltid velkledde, og pene Claire (Bryce Dallas Howard). Alle kjenner vi jo mantra til enhver fornøyelsespark, hvert år må de ha en ny toppattraksjon som er større, tøffere og råere enn fjorårets, hvis ikke faller besøkstallene. I Jurassics Worlds tilfelle vil det si at det konstant må «konstruere» en tøffere, større og mer fryktinngytende dinosaur.

Jurassic World_14

Leker man med naturen må man være forberedt på konsekvensene…

Jurassic World_13

I så henseende er ikke Jurassic World akkurat banebrytende original, ei heller er plottet veldig troverdig, men, dette er ment som en reinspikket popcornopplevelse av en eventyrfilm, med kun én misjon: Underholde. Og på det planet lykkes den til gangs. Hvorfor? På grunn av spenningen og de fryktinngytende, og særdeles livaktige dinosaurene, ja visst, men ikke minst fordi manusforfatterne gir oss karakterer vi liker, tror på og heier på. Sjakktrekket denne gangen er å sette to nokså umake voksne opp mot hverandre, som tilsynelatende ikke liker hverandre, men som dras (motvillig) mot motparten. Perfekt fremstilt av hardhausen og naturmannen Owen (Chris Pratt, Guardians of the Galaxy) og hans uimotståelige (og irriterende) flamme, Claire (Bryce Dallas Howard).

Jurassic World_12

Som en liten gjentakelse (og homage) til originalfilmen, befinner nok en gang et ungt søskenpar seg i midten av alle farene, og Owen må redde dagen. I tillegg ligger det skummel storkapital som en skygge over det hele, med ondsinnede planer. Klisjeene er altså godt tilstede, også eksemplifisert med Claire som drar på hardhauset dinojakt i silkebluse, miniskjørt og høyhælte sko! Banalt og forutsigbart, tja, men dette er så sjarmerende utført, med godt skuespill, sinnssyke spesialeffekter og en fascinerende berg-og-dalbane av en actionthriller at vi tar av oss hatten. Colin Treworrow (regi) har faktisk levert den beste Jurassic Park-filmen til dags dato. Fem sterke stjerner deles herved ut, og vi sier ja takk til nok et eventyr i dinoverdenen med disse karakterene.

Jurassic World_11 Jurassic World_10 Jurassic World_9 Jurassic World_8 Jurassic World_7 Jurassic World_6 Jurassic World_5 Jurassic World_4 Jurassic World_3 Jurassic World_2
<
>

3D gir filmen en lekker dybde, men dessverre er det gjort svært lite bruk av popp-ut-av-TV-en effekter, noe mange scener kunne vært krydret med. Uansett er både billed- og lydkvaliteten av ypperste kvalitet. Sjelden god skarphet og detaljer (selv i de mørkeste scenene) og nydelige, naturlige farger. På bonusfronten får vi blant annet utelatte scener, en solid bakomfilm og flere dokumentarer om dinosaurene og det tekniske.

Jurassic World 3D

• Release: 26. oktober 2015
  • Regi: Colin Trevorrow