: Jungelboken

46 år siden premieren relanseres nå Walt Disneys 19. klassiker på BD. For de av dere som ennå ikke har denne godbiten i samlingen er det bare å løpe og kjøpe!

Publisert 11.10.13 - 11:38
Jungelboken

Rudyard Kiplings historie om jungelgutten som vokste opp med ulver er velkjent for de fleste, Walt Disneys relativt frie tolkning av den har blitt til en av våre absolutte Disney-favoritter, ja faktisk filmfavoritter generelt. Historien er lineært og ukomplisert fortalt på knappe timen og kvarteret, men det er de fantastiske karakterene, den utrolig fengende musikken og den perfekte castingen som gjør Jungelboken så unik.

Etter at tigeren Shere Khan igjen er i jungelen må Mowgli gjenforenes med menneskene, på sin vei tilbake til landsbyen blir vi med på en berg-og-dalbane-tur med bl.a. den naive og joviale jungelbjørnen Baloo (Phil Harris i sin glansrolle), den vise og belærende panteren Bagheera, elefantpatruljen med militær disiplin (eller mangel på sådan), den konstant sultne og sleipe slangen Kaa, splitter pine gale apekatter (det må være overmodne bananer de lever på!) og det hele avsluttes med Beatles-versjonen av noen gribber. Kontinuerlig akkompagnert med en utrolig fengende musikk der The Bare Necessities står som selve glansnummeret. Kvalitetsmoro/-spenning for absolutt hele familien, og en film som virkelig har tålt tidens tann.

En nærmest ufattelig bra billedkvalitet og meget god lyd (trekk for litt sus under musikksporene) definerer diamantutgaven. Det beste av det omfattende bonusmaterialet er den tre kvarter lange bakomfilmen som på en forbilledlig måte tar oss med bak kulissene og forklarer tegnefilmens tilblivelse, samt forklaringen av transformasjonen fra Kipling til Disney. Ellers er alternativ slutt (!) og dokumentar om barna som vokste opp med de ni ledene tegnerne hos Disney interessant. I tillegg er det bl.a. musikkvideo, utelatt scene, samt mye spill og moro for de minste.

Jungelboken

• Release: 28. august 2013
  • Regi: Wolfgang Reitherman