: Jordskott, sesong 1

Sverige har alltid vært suverene på krimserier og Jordskott føyer seg inn i rekken av solide produksjoner innen genren. Likevel er det nesten komisk hvor oppskriftsmessig kalkulerende den fremstår, selv om den er krydret med forfriskende nordisk mystisisme.

Publisert 10.09.15 - 16:17
Jordskott, sesong 1

Hvor langt er vi villig til å gå for å beskytte de vi elsker og hvilke skjulte krefter kan slå tilbake dersom vi lar egoisme og grådighet styre våre liv? Jordskott er en skremmende thrillerserie med røtter i den svenske urskogen. Kriminaletterforsker Eva Thörnblad (Moa Gammel) returnerer til Silverhöjd sju år etter at hennes datter forsvant ved en innsjø i skogen. Hun ble aldri funnet og antatt druknet. Når en gutt blir sporløst borte lurer Eva på om det er sammenheng, og hun blir konfrontert med fortiden og det lille samfunnets mørke historie.

SVT_JORDSKOTT_2014

Jordskott_9

Krim fra de skandinaviske landene har blitt populært også i utlandet de siste årene, og begrepet ”nordic-noir” har blitt allment. Serier som Broen og Forbrytelsen har solgt godt og blitt gjenstand for internasjonale nyinnspillinger. Med økonomiske utfordringer i film- og TV- bransjen er det ikke overraskende at det lages serier som kan ha kommersiell suksess, og Jordskott føles som en kalkulert produksjon selv om den har mye kvalitet. Her det gode skuespillere, nydelig foto, bra klipp og scener som kan få de tøffeste til å skvette. Følelsen er dessverre at selv om kvaliteten er der så er det hele så enormt klisjéfylt og hele spekteret av elementer fra andre serier er tilstede – sterk hovedperson med en fortid må tilbake til hjemstedet for å oppklare en ny sak og finne ut av sitt eget liv. Uansett fungerer serien godt innen genren, er både severdig og underholdende, og de skal ha skryt for å lage en ramme som levendegjør nordisk og overnaturlig folketro. Fire stjerner.

Jordskott_2 SVT_JORDSKOTT_2014 _I6B8919.JPG ©Palladium Fiction ©Palladium Fiction _I6B4699.JPG ©Palladium Fiction
<
>

Jordskott fungerer godt på Blu-ray. Det følger ikke med noe ekstramateriell, men det er sjeldent når det gjelder TV-serier. Lyd- og bildekvaliteten holder en høy standard og forsterker seeropplevelsen av en serie som har lagt mye arbeid i det tekniske.

Jordskott, sesong 1

• Release: 24. august 2015
  • Regi: Henrik Björn