: Joe

Det eneste vi har latt oss overraske over det siste tiåret med Nicolas Cage sine filmer er at den neste faktiske makter å være dårligere enn den forrige.

Publisert 17.01.15 - 00:01
Joe

Etter at han flyttet permanent til New Orleans tar han kun filmjobber i nærheten av «The Big Easy», med noen få unntak (Bad Lieutenant) har det stort vært pinlige filmer siden World Trade Center (2006). Mine damer og herre: Cage is back!

Joe (Cage) har gått inn og ut av fengselet de siste 15 årene, stort sett for slåssing og bråk med lovens lange arm. Han leder en broget gjeng med hardtarbeidende menn fra arbeiderklassen som jobber i skogen, og lever fra hånd til munn. Joe blir kjent med omstreiferen Gary (Tye Sheridan) som sliter med en drittsekk av en voldelig, alkoholisert far. I Gary ser han seg selv som ung, og tar ham inn under sin vinger.

Basert på romanen til Larry Brown får vi en usedvanlig sterke og ubehagelig realistisk historie, der det ikke akkurat oser av håp og forløsning. Joe er rastløs, smådepressiv og havnet i en ond sirkel der han til stadighet havner i uforskyldt bråk, som oftest med høy promille. Gary ser Joe som redningen ut av det helvete han lever – mDramaen er han det?

Joe_2 Joe_3 Joe_4 Joe_5 Joe_6
<
>

Fantastiske rolleprestasjoner fra Cage, Sheridan og Poulter, en gripende historie fortalt på en fullstendig upretensiøse, nedstrippet og lavmælt måte, nydelig foto og en bunnsolid regi gir en stor filmopplevelse. La oss håpe Joe blir Nicolas Cages motsvar til Matthew McConaugheys Mud! Fem sterke stjerner. Bra lyd- og billedkvalitet, intet bonusmateriell.

Joe

• Release: 12. januar 2015
  • Regi: David G. Green