Jentene fra St. Trinians

Filmanmeldelse

Filmene om Stompa var basert på en lang rekke bøker fra britisk kostskole, og det er lang tradisjon rundt beretninger fra dette miljøet, ikke minst rundt toppskolen Eaton. Vi trodde genren var død, men så dukker altså Jentene fra St. Trinians opp, og denne gang dreier det seg som man forstår om en ren jenteskole. I Stompa møtte vi uskyldighetens tid. På bunnen hyggelige og snille gutter som ikke fant på så mye galt, men hele tiden ble misforstått av lektor Tørrdal, også han god på bunnen. Lang tid er gått siden den gang, og jentene på St. Trinians er vel også egentlig snille, men virkeligheten er en annen og fjernsynet er kommet. Når Annabelle kommer til sin første skoledag blir hun først torturert med vann og etter dusjen sendes hennes nakne nybadete kropp ut på youtube. I kjemilaben produserer jentene vodka for salg, mens den kvinnelige rektor, spilt av en mann, har så store gjeldsforpliktelser at skolen trues av nedleggelse. Det er da jentene finner ut at de vil stjele maleriet Piken med perleøredobb fra et museum for å redde skolens eksistens. Innimellom her opptrer Colin Firth som kunnskapsminister med høyt ønske om å jevne den forferdelige undervisningsanstalten med jorden. Dette den løselige handling, for egentlig består filmen om løst påhengte episoder rundt rammen. Dessverre uten at noe i hele filmen et eneste øyeblikk blir morsomt. Nei, gi oss heller Stompa om igjen. Filmen får to stjerner, lyd og bilde tre. Ekstramaterialet orket vi ikke å se på.

Pål Bang-Hansen

Regi: Oliver Parker
Med: Gemma Arterton, Rupert Everett, Lena Heady, Colin Firth, Mischa Barton