: Jaws

Universal Pictures fortsetter med å gi ut gamle klassikere på Blu-ray med ansiktsløftning. Denne gangen er tiden kommet for en av de mest innflytelsesrike, banebrytende og myteomspunnede filmer gjennom tidende.

Publisert 11.09.12 - 00:00
Jaws

Jaws, eller Haisommer som ble den norske tittelen da den kom ut i 1975, er filmatiseringen av Peter Benchleys prisbelønte og bestselgende roman med samme navn. I registolen satt en relativt ukjent mann i slutten av tjueårene som senere skulle seile opp som en av de største filmskaperne i moderne tid: Steven Spielberg.

Filmen forteller historien om det lille kystsamfunnet Amity som opplever å bli terrorisert av en enorm menneskeetende hvithai. Politimester Brody (Scheider) får et stort press på seg fra lokale politikere og næringslivet da han vil stenge strendene for alle turister som strømmer til i sommermånedene. Mot hans vilje blir strendene holdt åpne, men det gir flere ofre for haien og Brody får myndighet til å iverksette mottiltak. Han kontakter den unge marinbiologen Hooper (Dreyfuss) som konsulent, og en gammel krigsveteran og fisker ved navn Quint (Shaw) til å jakte ned og drepe monsteret.

Jaws var et særdeles ambisiøst prosjekt og ingen trodde, med tanke på manglende teknologi på den tiden, at romanen kunne filmatiseres. Men store ressurser ble satt inn i jakten på folk som kunne klare å bygge en realistisk mekanisk hai, og etter lang tids prøving og feiling så fikk produsentene og Spielberg nok tilfredsstillende materiell til å lage en spillefilm. Resultatet er fortsatt imponerende nesten førti år senere! Riktignok er det enkelte scener hvor man rynker på nesa av haien, men det fungerer bra og hele produksjonen er imponerende uten noen former for digital teknologi. Foto, klipp og den legendariske filmmusikken til John Williams er i absolutt særklasse! Foruten om det rent tekniske arbeidet, så er Jaws bunnsolid på mange områder. Manuset er meget bra med masse humor og stor forståelse for menneskelige relasjoner, og filmen har ypperlig dramaturgi. Skuespillerne gjør en veldig god innsats og casting er svært vellykket og har gitt oss en mengde med interessante karakterer; spesielt Robert Shaws tolkning av Quint. Totalt sett en fantastisk kultklassiker med enorm underholdningsverdi! Seks stjerner.

Mange har ventet på at Jaws skulle bli tilgengelig på Blu-ray, og ventetiden har ikke vært forgjeves. Utgivelsen er fantastisk bra! Bildet har blitt grundig restaurert med bruk av de gamle negativene, og teknikere har brukt opptil 3-4 timer på enkelte bilder (!) Lydsporet er en nydelig 7.1 dts-HD med dts-mono som alternativ. Ekstramateriellet er også høyst imponerende med 4-5 timer med forskjellige bakomfilmer og intervjuer, selv om noe av det er fra tidligere utgivelser på DVD fra noen år tilbake. Kjøp anbefales på det aller sterkeste!

Jaws

• Release: 22. august 2012
  • Regi: Steven Spielberg