: Jack the Giant Slayer

Produsent Neal H. Moritz har fått med seg selveste Bryan Singer (The Usual Suspects, X-Men) til å regissere denne actionfylte familiefilmen basert på eventyret Jack og bønnestengelen. Resultatet er definitivt tilfredsstillende på mange måter.

Publisert 09.10.13 - 11:33
Jack the Giant Slayer

Jack the Giant Slayer har blitt tittelen på denne moderne familiefilmen som blåser liv i den gamle historien om den fattige gutten og noen magiske bønner. Jack (Hoult) lever alene med sin gamle onkel og får i oppdrag å selge hesten for å skaffe penger til mat. Han returnerer med kun noen bønner i betaling, men har samtidig hjulpet prinssessen fra ubehageligheter. Bønnene skaper enorme stengeler opp til himmelen som åpner vei for en gjeng med enorme kjemper som vil ta over jorden. Jack blir ufrivillig den store helten som må redde menneskeheten, kongeriket og prinsessen.

Jack the Giant Slayer kan i forbifarten virke som et forglemmelig nødskrik fra Hollywood, men har blitt en overraskende severdig familiefilm med mye kvalitet selv om ikke alt er perfekt. Historien er enkel og grei og manusskriptet holder veldig fin flyt i filmen. Skuespillerne gjør en god innsats og virker til å være inspirerte og engasjerte i scenene. Ellers har produksjonen mange morsomme detaljer og elelgant action som gir nytt liv i den gamle fortellingen. Filmen har noe svak cgi og smårusk her og der, men det gjør ikke så veldig mye for denne type film. Fire stjerner.

Utgivelsen på Blu-ray er anbefalt! Det er rikelig med ekstramateriell som desverre blir presentert på en slitsom måte noe som går utover karakteren. Lyden (dts-MA 5.1) og bildet derimot holder meget høy standard og bidrar til at Jack the Giant Slayer blir enda mer underholdende.

Jack the Giant Slayer

• Release: 24. juli 2013
  • Regi: Bryan Singer