TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

In the Heart of the Sea 3D

Historien om Moby Dick fortalt på en heroisk måte gir oss en visuell nydelse.

Publisert 19.05.16 - 12:01
In the Heart of the Sea 3D

Historien om den sagnomsuste hvite giganthvalen Moby Dick har fascinert oss siden Herman Melville skrev romanen i det Herrens år 1851. Løselig basert på senkningen av hvalskuten «Essex» i 1820 gav Melville oss en gyser av en roman, nå har Ron Howard filmatisert jakten og det harde livet til 1800-tallets hvalfangere. Vi får en visuell nytelse av en film, høydramatisk og teknisk vellaget – dog ikke uten lyter.

youtu.be/K-H35Mpj4uk

Hardhausen Owen Chase (Chris Hemsworth) er underdogen som fra enkle kår jobber seg opp til førstestyrmann, men i det han er lovet forfremmelse til kaptein kommer jyplingen Pollard (B. Walker) og snapper jobben fra ham. Sønn av rederen må vite. Dermed starter en, meget forutsigbar, konflikt de to kamphanene imellom i det de legger ut på jakt etter den forjettede hvaloljen. Hjemme venter, selvsagt, en svanger kone på helten med stor «H».

In the Heart of the Sea
In the Heart of the Sea

Historien foregår i fire akter, med forberedelsene og familien hjemme, den langvarige jakten, angrepet, og til slutt kampen for å overleve. Den røde tråden er Herman Melwille (Ben Whishaw) som intervjuer en overlevende fra mannskapet (Gleeson). Selve møtet med Moby Dick blir dessverre litt av et antiklimaks, som er over nesten før det har begynt. Vi sitter litt snytt tilbake.

In the Heart of the Sea
In the Heart of the Sea

Som man kan se av Howards imponerende CV (Da Vinci-koden, Cinderella Man, Et vakkert sinn, Apollo 13), er han glad i mellomdrama, litt for glad – noe også In The Heart of the Sea bærer preg av. Dessverre blir personene for karikerte og stereotype, og dramaturgien litt for ofte kunstig og iscenesatt. Det sagt så er Howard en mester i å gjenskape historiske hendelser ned i minste detalj. Vi føler at vi er satt 170 år tilbake, dette akkompagnert med lekkert foto med nydelige nærbilder og sveipende naturlandskap, med en herlig fargepalett som matcher årstiden, havet og det møkkete skipet/mannskapet, øker spenningen i jakten på giganthvalen. Filmen er et visuelt mesterverk, og tidvis svært spennende, om enn vel dramatisert. Fire sterke stjerner.

IN THE HEART OF THE SEA In the Heart of the Sea 3D_8 IN THE HEART OF THE SEA In the Heart of the Sea 3D_6
<
>
In the Heart of the Sea

Lydsporet (Dolby Atmos) er i en klasse for seg, om bord i skipet høres alle lyder detaljert og tydelig, fra sjøsprøyt til knirkende treverk og brølende offiserer. Referanseklasse! Billedkvaliteten i 3D tilfører lekker dybde på det store havet og får hvalene og sjøen til nærmest å komme ut av skjermen. Ekstramaterialet gir oss en grundig bakomfilm, en mengde utelatte/forlengede scener, trailers, samt en del minidokumentarer.

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)