Hvidstengruppen

Denne danske storfilmen om mostandsbevegelsen under andre verdenskrig ble en stor suksess på kino i Danmark, men har ikke vekket like stor oppsikt i nabolandene. Muligens er filmen blitt for lokal, kjedelig og uten evne til å engasjere?
Hvidstengruppen

Hvidstengruppen forteller en historie basert på virkelige hendelser om en enkelt familie og en lokalbefolkning på Jylland som besluttet å bli motstandsfolk under krigen. Vi møter familien Fiil som driver Hvidsten Kro, og som alltid samler mange venner og familie i det lille lokalsamfunnet. De bestemmer seg for å hjelpe de allierte i kampen mot tyskerne ved å ta imot forsyninger som blir sluppet fra engelske fly i nærheten av kroen. En skjebnesvanger beslutning som rammer familien hardt.

Filmen er spillefilmdebuten til skuespillerinnen Anne-Grethe Bjarup Riis og bærer preg av manglende grep i dramaturgien. Store deler går filmen på tomgang og bruker for mye tid på å gjenskape landsbyromantikken fra en svunnen tid, noe som gir assosiasjoner til middelmådig fjernsynsdrama. Når de store konfliktene og dramatiske høydepunktene i filmen kommer så er det noe som føles tomt. Hvidstengruppen makter ikke å engasjere på et dypere plan og skraper bare såvidt borti overflaten til den virkelige grusomme historien uten å ha bygd opp karakterer eller spenning. Tre stjerner.

Utgivelsen på Blu-ray er slettes ikke verst. Et bra bilde med tilhørende solid lydspor og et godt gjennomtenkt ekstramateriell hvor man får to grundige dokumentarfilmer på en halv time hver. Den ene forteller historien om den ekte Hvidstengruppen mens den andre går bak kulissene på filmproduksjonen.

• Release: 24. oktober 2012
  • Regi: Anne-Grethe Bjarup Riis
  • Med: Marie Bach Hansen, Bodil Jørgensen, Thomas Ernst, Laura Winther Møller, Mads Wille, Bjarne Henriksen