TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

House of Cards, sesong 1

Netflix er i skuddet som aldri før, nå også med sin første egenproduserte TV-serie. Med House of Cards er Kevin Spacey igjen på toppen av sin karriere!

Publisert 07.10.13 - 11:30
House of Cards, sesong 1

Netflix (TV-ens svar på WiMP/Spotify) ble for alvor kjent i Skandinavia med suksessen til Lilyhammer i USA, nå har de tatt steget videre fra ren innholdsleverandør til å egenprodusere sine egne serier. Først ut er dramaet rundt den politiske toppkampen i Washington DC; med David Fincher i produsentstolen og Kevin Spacey i hovedrollen har det blitt en innertier!

Francis Underwood (Spacey) er innpiskeren for det demokratiske partiet i kongressen, men ringreven har adskillig større politiske ambisjoner. Etter å ha hjulpet Walker inn i det ovale kontor, har han mer eller mindre blitt lovet stillingen som utenriksminister – men løfter har like kort holdbarhet som en liter melk i Washington. Etter det bitre nederlaget setter Underwood alle skyts inn på å nå maktens tinde, koste hva det koste vill.

Han allierer seg med den svært ambisiøse journalisten Zoe Barnes (Kate Mara), og, i det han fungerer som hennes private «Deep throat» (i dobbel betydning), spinner han virkeligheten slik han vil fremstille den, og sørger for å lekke akkurat det han vil skal komme ut – og dermed sette dagsorden. Underwoods andre allierte er hans ambisiøse kone (Robin Wright), tospannet har et fornuftsekteskap der de begge bruker partneren for å nå sine hårete mål.

Netflix har produsert en fantastisk potent og fascinerende TV-serie, men superbt skuespill fra Spacey, Wright og Mara. Basert på den britiske originalen fra 1990, har de tilpasset den dagens betente politiske klima i Washington, der partiene gjør alt de kan for å sabotere for konkurrenten. Underwood er en kynisk jævel av en fyr, men like fullt en vi heier på. Dialogen spruter av liv og bitter ironi, og det fungerer meget godt av Spacey henvender seg direkte til os seere. Dessverre har de falt for fristelsen til å fyre av på alle sylindre mot slutten, slik at plottet mister litt av sin troverdighet. Like fullt, fem soleklare stjerner, vi lengter allerede etter fortsettelsen!

Lydsporet (dts-MA 5.1) er upåklagelig, svært detaljrikt og utmerket klar tale. Billedkvaliteten får nesten full score, med gjennomgående svært god skarphet og naturlige farger, men trekker litt ned for noe utflytende bilde i enkelte mørke scener. Dessverre intet bonusmateriell.

• Release: 19. juni 2013
  • Regi: James Foley
  • Med: Kevin Spacey, Robin Wright, Kate Mara, Michael Kelly, Kristen Connolly, Corey Stoll, Michael Gill
  • Tid: 11:14 t

Aktuelle tilbud prisguiden
MSI Creates a Graphics Card with Creators, Designers, and Artists in Mind Every day, designers and creators sit at their desk to make magic. Whether it is editing the next viral TikTok, or designing a 3D motion graphic character, designers and creators need a graphics card they can rely on.
Gangsterhelvete! Taylor Sheridan, og en perfekt castet Jeremy Renner, serverer oss beinhard sosialrealisme, og gangsterhelvete – på inn- og utsiden av murene.
Den Sorte Panteren kommer til Disney+! Nå kan du snart se den Oscar-nominerte Marvel-filmen på Disney+.
Februar-høydepunkter Reese Witherspoon og David Harbour topper Netflix-nyhetene i februar.