: Hobbiten – En uventet reise

Etter gigantsuksessen med Ringenes Herre-trilogien, og med trollmannen Peter Jackson tilbake i registolen, var forventningen skrudd til himmels før lanseringen av Hobbiten – En uventet reise. Dessverre viser første del (av tre!) om forhistorien til Bilbo Baggins seg å være en mildt sagt blandet opplevelse.
Eventyr
Hobbiten – En uventet reise

For å ta det positive først, det tekniske er (som forventet) i en klasse for seg. Her har ikke New Line og Jackson spart på noe når det gjelder tekniske effekter, enorme slagscener, spektakulære tagninger og storslagne landskap. Dessverre virker det som om alle ressursene har blitt lagt inn på det visuelle, og man fullstendig har glemt at man skal servere publikum en spennende og medrivende historie – for det vi får er skremmende kjedelig, og langtekkelig!

Enhver die hard Tolkien fan vil sannsynligvis avvise enhver sådan kritikk som surmaget ignoranse, men det skal dog sies at undertegnede var (og er) stor fan av Ringenes Herre-trilogien; med et lite unntak av sistefilmen, var dette enestående eventyrfortellinger om den klassiske kampen mellom det gode og det onde satt til en fascinerende tid med en variert gruppe karakterer og vanvittige spesialeffekter. Det hele fortalt på en dramaturgisk utviklende og spennende måte, om enn noget (unødvendig) langdryg. Fans og bekjente av trilogien vil nikke svært så gjenkjennende til Hobbiten – alt for gjenkjennende spør du oss.

Tidsmessig befinner vi oss 60 år før trilogien tar til, og essensen i historien er hvordan den sjenerte og hjemmekjære Bilbo fikk tak i Ringen, og hans uventede reise. Er du blant dem som følte at Ringenes Herre kun var 9 timer med endeløs vandring mot Mordor, vil nok Hobbiten bli svært så langtekkelig å svelge, for her presenteres vi for nærmere tre timers, tilnærmet, meningsløs vandring mot – ingenting! Rent bortsett fra at svært mye av tematikken og essensen fra Ringenes Herre-trilogien her gjenbrukes.

Det hele tar til i det Gandalf (et kjært gjensyn med fantastiske Ian McKellen) inviterer en broget forsamling med dverger for å planlegge hvordan de skal ta landet sitt tilbake, et land som for mange år siden ble okkupert av den blodtørstige dragen Smaug. Allerede den første halvtime snubler Jackson og hans menn fatalt. Vi blir presentert for en gjeng mer eller mindre tomsinger, som flesteparten virker som om de har rømt fra en mentalinstitusjon, og hvorav den ene er mistenkelig lik Obelix, men åpenbart med en mindre hjerne. De trenger seg på hos Bilbo og prater tullprat (les: Bullshit) i en god halvtime, med den ene vitsen mer infantil enn den andre – uten av filmen overhodet gis noen fremdrift. Vi kommer aldri i gang, det eneste det legges opp til er å underholde de under 10 år! Hva er det som skal engasjere og bevege oss her?

Riktig så ille er dog ikke fortsettelsen, men karakterene er karikerte og uten et snev av den interesse og kjøtt-på-bena som Aragorn, Boromir, Arwen og Frodo hadde. Her er det kun Bilbo (i en meget vellykket tolkning av Martin Freeman) og Gandalf som i det hele tatt pirrer nysgjerrigheten vår, alle andre er enten overflødig og/eller irriterende staffasje. Spesielt dvergkongen fremstår som en parodi, og skuespillet til Richard Armitage er preget av pinlig overspill og klisjeer i det han tomt stirrer ut i det store intet.

Ser man bort fra en hovedsakelig barnslig/barnevennlig historie, tomme og intetsigende karakterer og en mangel på historie, så er hovedankepunktet at filmen fullstendig mangler fremdrift samt at scenene tværes ut i det kjedsommelige. Spesielt gjelder dette den utrolig lange kampscenen inne i fjellet, der de sloss mot «Kong Langballe». Småmorsomt til å begynne med, med etter hvert kun platt og kjedsommelig.

Til syvende og sist ender Hobbiten opp som en fantastisk spektakulær og nydelig visuell kulisse, men bak de glamorøse kulissene er det kun et stort tomrom. Den haltende dramaturgien, hule plottet og alt for lange spilletiden gir ikke mer enn to fattige stjerner! Se heller To tårn igjen.

Om vi hadde 7 stjerner på karakterskalaen ville Hobbiten så definitivt fått det for sin usedvanlig fantastiske lyd- og billedkvalitet. 3D-effekten og billedkvaliteten er av en annen verden! Filmen presenteres med en skarphet og naturlig bevegelse som vi aldri før har sett på film. Lydsporet er så innholdsrikt, detaljert og presist at vi blir sittende å smile lurt og frydefullt i sofaen over hvor bra det er!

Bonusmaterialet er langt i fra så omfattende som på Ringenes Herre-utgivelsene, men så kommer det da garantert minst en spesialutgivelse av Hobbiten på et senere stadium. Vi får trailers, location og 10 minidokumentarer (på til sammen litt over 2 timer) om alt fra 3D-filmingen, til studiotur og verdenspremieren. Helt ok, men ingen høydare.

• Release: 8. april 2013
  • Regi: Peter Jackson
  • Med: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Ken Stott, Graham McTavish, William Kircher, James Nesbitt