: Hamilton – I nasjonens interesse

Jan Guillous bøker om den hemmelige agenten Hamilton har tidligere vært gjenstand for både film og TV. Denne gangen med Mikael Persbrandt i rollen som kompromissløs, iskald og topptrent superspion i internasjonal thriller som imponerer, og setter ny nordisk standard.

Publisert 20.06.12 - 14:16
Hamilton – I nasjonens interesse

Hamilton – I nasjonens interesse er den første filmen i en planlagt trilogi om etterretningsoffiser-en. I denne første fortellingen møter vi Carl Hamilton (Persbrandt) i det han infiltrerer en internasjonal liga som har stjålet svenskproduserte rakettvåpen. Ligaen blir overrasket av et angrep og våpnene havner på avveie. De blir senere brukt i et attentat mot en somalisk fredspolitiker, samtidig som en svensk våpentekniker kidnappes. Den svenske statsministeren ansetter et privat sikkerehetsselskap for å ordne opp, og krever at Hamilton blir med som observatør. Når et større attentat planlegges i Stockholm er det bare ham som kan forhindre den store katastrofen.

Svenskene har alltid vært best i Skandinavia på krim, og viser nok en gang at de behersker genren til fingerspissene; og legger for eksempel de norske filmene om Varg Veum i grus. Dette er en svært underholdende action-thriller med en spennende historie. Vi beveger oss fra Afrikas Horn via Beirut og Amman til Stockholm med godt driv og hard action. Det hele er vellaget og med en absolutt godkjent prestasjon fra Persbrandt, som blant annet har trent i månedsvis med elitesoldater for å klare de tøffe nærkampene og stuntene. Selv om det er noen småting som skurrer litt på manussiden og man blir noget sliten av de evige håndholdte kameraene, så holder dette bra nivå. Vi gleder oss til mer! Fire sterke stjerner.

Et kjøp av Hamilton – I nasjonens interesse på Blu-ray kan anbefales. Ikke så mye ekstramateriell, men bakomfilmen på drøye femten minutter er interessant og viser hvor mye arbeid som ligger bak resultatet. Ellers er lyden (dts-HD 5.1) og bildet svært bra og discen har et snertent og annerledes cover som er fint i samlingen.

Hamilton – I nasjonens interesse

• Release: 6. juni 2012
  • Regi: Kathrine Windfeld