Guten med det tikkende hjerte

Briljerende flott animasjon akkompagnert av en usedvanlig original, og gripende, historie.
Guten med det tikkende hjerte

Den franske lille perlen Jack et la mécanique du coeur fikk merkelig nok ingen kinolansering i Skandinavia, men er nå heldigvis sluppet på Blu-ray. Med klar inspirasjon fra både Roald Dahl og Tim Burton følger vi guttungen Jack fra han en iskald vintermorgen blir født i Edinburgh. I det moren ankommer den (mildt sagt) eksentriske jordmoren, er det så kaldt at hans hjerte har frosset til is; dette fikser jordmoren enkelt ved å skjære ut hjertet på den nyfødte og erstatte det med et gjøkur. Stemningen er satt.

Jordmoren blir hans mor og behandler ham som det skjøreste porselen, innestengt i huset. Han må ikke bli opphisset eller redd, og minst av alt forelsket. Når han til slutt skal oppdage verdenen utenfor husets trygge vegger, faller han umiddelbart for en ung pike – som han mister. Skolegangen bli en eneste lang mobbekampanje, men vil han få oppreisning?

De herlige karakterene og alle påfunnene er som et overflødighetshorn som bobler over av kreativitet, entusiasme og kjærlighet til filmmediet; se bare på det utrolige toget han kjører med. På sin reise rundt i Europa blir Jack vitne til alle de teknologiske nyvinningene som former fremtiden, og han treffer sin utvalgte igjen. Filmen er ukonvensjonell, ikke redd for å sjokkere, og trollbinder oss. Seks soleklare stjerner.

Billedkvaliteten er gjennomgående svært god, men mangler litt smell i fargene. Lydsporet derimot er en katastrofe av dimensjoner. Det er ikke mulig å velge originalspråket!! En stygg ripe i lakken til distribusjonsselskapet, Scanbox. Intet bonusmateriell.

Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?
  • Release: 1. oktober 2014
  • Regi: Stéphane Berla