anmeldelseGroundhog Day: Sjarmerende genial

Groundhog Day – 25th Anniversary ed.

Til tross for all sin åpenbare enkelthet og banalitet, fremstår Groundhog Day som sjarmerende genial.
Groundhog Day: Sjarmerende genial

Bill Murray er den blaserte TV-meteorologen som må dekke den årlige tilbakekomsten av jordekorn i den søvnige lille byen Punxsutawney – «Groundhog Day», der jordekorn skal spå hvor lenge vinteren vil vare. På vei hjem fra den ulidelige rutinejobben blir teamet avskåret av en snøstorm. Fanget i byen fra «helvete» er Phil overbevist om at det ikke kan bli verre; det er inntil han våkner til nok en Groundhog Day!

Hver morgen kl. 06:00 starter den 2. februar på nytt, og på nytt, og på nytt… De samme hendelsene gjentar seg, de samme irriterende personene dukker opp og bringer Murray til det mentale bristepunktet. Murray er glimrende som den sarkastiske og kyniske meteorologen fra storbyen, mens kjemien mellom ham og Andie MacDowell (klippekort på romantiske komedier) er meget troverdig og flott. Fra noe som i utgangspunktet virker som en kalkunhistorie har Ramis (regi) tryllet frem en liten underfundig komedie som evner både å være hysterisk og humrende morsom, og til ettertanke. Intet mindre enn en grensesprengende komedie!

Groundhog Day - 25th Anniversary ed._6 Groundhog Day - 25th Anniversary ed._5 Groundhog Day - 25th Anniversary ed._3 Groundhog Day - 25th Anniversary ed._2
<
>
(Foto: Universal Sony)

25-års jubileumsutgave kan vi lese på coveret, og denne gangen holder lovnaden mål! Fullpakket med mye interessant bonusmateriell (bl.a. kommentarspor og intervju med regissøren, utelatte scener, trailer, en underlig film om jordekorn og flere minidokumentarer), flott oppgradert Dolby Atmos lydspor og en oppusset billedkvalitet som nærmest er lytefri med topp skarphet og lite støy.

(Foto: Universal Sony)

• 4K UHD BD
  • Release: 29. januar 2018