anmeldelse : Glass

Skuffende oppfølger

Selv ikke Jackson og Willis kan redde denne thrillerskuffelsen fra kaos og en søkt historie.

Karakter
Thriller
Glass

En av tidenes mest ujevne regissører, M. Night Shyamalan, forsøker å gjenskape thrillermagien, og den sitrende, usikre spenningen fra klassikeren Unbreakable (2000). Men, vi må skuffet konstatere, at nesten 20 år etter, har Shyamalan mistet grepet, og er fanget av sine egne formelbegrensninger.

I Unbreakable fikk vi, lag for lag, avdekket at den ordinære mannen David Dunn (Bruce Willis) var «uknuselig» og nesten like sterk som Hulken. Hans nemesis, og mesterhjernen bak, var den beinskjøre tegnserienerden Mr. Glass (Samuel L. Jackson). Glass ble uventet igjen trukket frem i Shyamalans Split, med en schizofren James McAvoy i hovedrollen – i Glass samles det fargerike trekløveret, men det gnistrer så visst ikke av resultatet.

Shyamalan forsøker å gjenskape tonen fra Unbreakable, men roter det hele til i en usammenhengende saus der en uinteressant og anmassende McAvoy på speed (dessverre) stjeler showet, samt en historie så søkt og full av plotthull at en avgangselev ved filmlinjen på en folkehøyskole ville rødmet. Det forsøkes med «kreative» fotovinklinger for å skape intensitet og klaustrofobi, men det ender bare opp med å se billig og uproft ut.

James McAvoy i «sitt ess»… (Foto: Walt Disney)

Willis og Jackson får alt for lite skjermtid, men når de får anledning til å skinne, så gjør de det, og redder filmen fra totalhavari. Spesielt skulle vi gjerne sett mer av Mr. Glass i full vigør og full galskap. Glass mangler nerve, dramaturgi og er i store partier overraskende kjedelig; når så regissøren «tvinges» til å komme opp med en uventet slutt føles det hele kun som forspilte sjanser. 3 syltynne stjerner til dette oppkonstruerte sammensurium av en film. Kan ikke noen skaffe Shyamalan en oppegående produsent med «final cut»?

Både billed- og lydkvaliteten (Dolby Atmos) fortjener full score. Bonusmaterialet består av noen utelatte scener samt en rekke minidokumentarer.

<
>
(Foto: Walt Disney)

Fakta

  • Blu-ray
  • Release: 3. juni 2019
  • Regi: M. Night Shyamalan
  • Med: James McAvoy, Bruce Willis, Samuel L. Jackson, Anya Taylor-Joy, Sarah Paulson, Charlayne Woodard
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 2:09 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».