Anmeldelse: Game of Thrones, sesong 1

Dynastiet møter Ringenes Herre!

Amerikanerne fortsetter med å produsere fortreffelig TV-underholdning, i det vi i denne serien blir dratt med tilbake til den mørkeste middelalder, med mengder av sex, vold og mer intriger enn godt er.

Publisert 28.05.12 - 05:05
Game of Thrones, sesong 1

I en fiktiv del av verden som kalles Westeros befinner det seg syv (!) riker, som hver og en av dem oppigjennom tidene har ligget i bitter og blodig konflikt med hverandre. I det vi ankommer hersker det en slags unntakstilstand ved at kong Robert har samlet flere av rikene og søkt allianse med andre – men vinteren er på vei…

Game of Thrones baserer seg på bestselgerromanen til George R.R. Martin, en roman som oser av tidsriktig fantasy; en genre vi kan styre vår begeistring for, men serien har kraftig nedtonet fantasybiten og så til de gangs fokusert på personene og alle intrigene som oppstår. Her er det reneste Dynastiet møter Ringenes Herre!

Hovedpersonen er den karismatiske, høyst moralske og standhaftige Eddard Stark (en glimrende Sean Bean) som hersker, etter kong Roberts velsignelse, over Winterfell. En gudsforlatt del langt nord i landet som har gjennomgått 30 år med kontinuerlig vinter og som grenser mot landet bortom den store muren. I det kongen ber Stark bekle rollen som hans høyre hånd, tar han med seg deler av familien og flytter til intrigenes mekka – hovedstaden.

Serien oser av kvalitet i alle ledd og et gigantisk budsjett. Kulissene er storslagne og troverdige, og foto er nydelig der det sveiper over storslåtte landskap og kalde hus og varme mennesker. Blant skuespillerne er det plukket fra øverste hylle, og vi vil fremheve Peter Dinklage (som fortjent vant en Golden Globe), Nikolaj Coster-Waldau (fra bl.a. Hodejegerne), eksotiske Emilia Clark, Mark Addy og sjefsheksa (Alexis i Dynasti-terminologien) Lena Headey. Og vi lar oss rive med at det svært så komplekse persongalleriet.

Er det så bare å ta av seg hatten og trille sekseren? Nei, vi mener ikke det. Her er utgangspunktet et særdeles interessant og fascinerende plott, topp skuespillere leverer så det holder og teknisk er serien av ypperste kvalitet, men, vi føler at det alltid er et ”men”, selve manuskriptet med alle intrigene blir etter hvert for søkt og gjentagende – selv for fantasy å være. Når mange av vendingene og intrigemakeriet til slutt fremstår som konstruert, faller en del av sjarmen og interessen bort, og etter elleve episoder blir det vel mye av det samme. Svært god underholdning, som vi dessverre tror vil falle kvalitetsmessig med andre sesong. Fire sterke stjerner!

Når man endelig har begynt å slippe de beste TV-seriene på Blu-ray, får vi den toppkvaliteten vi fortjener på lyd- og bildesiden. På dette området er Game of Thrones intet unntak – full score! Også på bonussiden er BD-en et overflødighetshorn med alt fra en omfattende og interessant bakomfilm, påskeegg, kommentarspor, løpende guide og en mengde minidokumentarer.

Game of Thrones, sesong 1

• Release: 7. mars 2012
  • Regi: Alan Taylor