Flukt

Skaperne av Fritt vilt-filmene i Fantefilm har definitivt ikke funnet opp hjulet på nytt, men tråkker opp gamle stier og bruker kjente landskap og virkemidler til å lage actionfilm. Forlokkende og stilsikkert, men dessverre med liten troverdighet og spenning.
Flukt

Flukt er historien om en fattig norsk familie på fire som er på leting etter bedre levekår i tiden etter Svartedaudens herjinger på 1350-tallet. De blir overfalt av en gjeng med lovløse som dreper dem alle utenom nitten år gamle Signe. Hun oppdager snart at den nådeløse banden har grusomme planer for henne, og den eneste utveien blir en flukt gjennom brutale landskap, forfulgt av en gjeng med farlige og deperate mennesker.

Ingen tvil om at Flukt kunne ha blitt en solid genrefilm med utgangspunktet i karrig norsk natur og middelalderens brutalitet. Dessverre har det blitt en svak film som bærer preg av dårlig regi, og et manusskript som ikke holder mål. Skuespillerne har greit med utstråling men klarer ikke å levere replikkene, og karakterene er heller ikke utviklet sterkt nok til å forstå hverken motivasjon eller reaksjoner. De to hovedkarakterene Dagmar (Bolsø Berdal) og Signe (Andreasen) er rett og slett ikke troverdige, og man sliter med å forstå deres handlinger. Filmen makter heller ikke å bli spennende nok, og det virker som den går på autopilot og følger en uinspirert oppskrift. Akkurat som med Fritt vilt-filmene er også Flukt solid håndverk med utmerket foto, klipp og lyd. Teknisk sett meget tilfredsstillende og med flott bruk av vakkert landskap, men dessverre har de viktige elementene i filmfortelling blitt neglisjert og resultatet er svært skuffende. To stjerner.

Ikke overraskende er utgivelsen på Blu-ray av meget solid teknisk standard. Både lyd (dts-HD Master 5.1) og bilde holder høy internasjonal kvalitet, mens ekstramateriellet er like skuffende som filmen. Kun noen bloopers og slettede scener, samt en kort presentasjon av spesialeffekter.

• Release: 6. februar 2013
  • Regi: Roar Uthaug
  • Med: Ingrid Bolsø Berdal, Milla Olin, Tobias Santelmann, Hallvard Holmen, Isabel Andreasen, Bjørn Moan,