Årets Beste 2019-2020

Familie
Flåklypa Grand Prix

Ivo Caprinos regi av Kjell Aukrusts eventyrlige karakterer resulterte i 1975 i Flåklypa Grand Prix, en film som den dag i dag fortsatt er den mest sette filmen på kino i Norge.

Kjell Aukrust hentet inspirasjon til sine fantasirike historier og karakterer i nærmiljøet i Alvdal og Tynset, med den eksentriske oppfinneren Reodor Felgen og hans to kompanjonger, den selvsikre og uredde Solan Gundersen og den livredde og konstant bekymrede Ludvig, traff han noe midt i den norske folkesjelen. Godt hjulpet av Ivo Caprinos fantastiske animatører har de gitt de elskelige karakterene evig liv.

Historien er kort og kompakt med en noe haltende dramaturgi, den har nok surfet mye på sin kultstatus, for helheten føles noe uferdig; når det er sagt så er det en morsom og spennende, ukonvensjonell familiefilm som oser av sjarme og fortellerglede. Og stop-motion teknikken tar vi oss av hatten for! Med ubetalelige karakterer og en detaljrikdom som fortsatt blender utgjør den en av Norges viktigste filmskatter.

Caprino studios har restaurert bilde for bilde – og hvilken jobb de har gjort! Vi er mektig imponert over sluttresultatet. Dette er en digital restaurering som normalt kun blir amerikanske store klassikere til del. Bildet er upåklagelig og lyden (DD 5.1) er crispy og detaljert – dog noe skarp diskant. Vi kan garantere at bilracet i Flåklypa aldri har fremstått mer levende. Dette er animasjonsfilm av ypperste klasse, fullt på høyde med nyvinninger som Flukten fra hønsegården.

Filmen er formatert om til 16:9, men ingen vesentlig informasjon har gått tapt, snarere tvert i mot, der det har vært for lite informasjon i råmaterialet har de digitalt lagt til (kun enkelte scener er det synlig). Bonusmaterialet byr bl.a. på en utrolig fascinerende, detaljert og informativ timeslang bakomfilm som tar oss med på hele reisen både før og under innspilling. Gir et unikt innblikk, men blir vel teknisk og vi savner mer levende bilder. Dokumentaren ville tjent på en forteller med mer avstand til begivenhetene. I tillegg et hefte (originale presseklipp og plakater), originalmanuset; for øvrig det samme som på DVD-utgivelsen. Savner et kommentarspor.

• Release: 11. november 2013
  • Regi: Ivo Caprino
  • Med: Frank Robert, Kari Simonsen, Toralv Maurstad, Harald Heide-Steen Jr., Wenche Foss, Helge Reiss
  • Genre: Familie
  • Land: Norge
  • År: 1975
  • Tid: 1:28 t

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.