anmeldelse: First Man

Enestående romfartshistorie!

Fascinerende historie om de heltmodige romfartspionerene.
Karakter
Drama
First Man
Annonse
Annonse
forfatter

«That’s one small step for a man, one giant leap for mankind.» Med disse bevingede, historiske ordene satte NASA-astronauten Neil Armstrong (Ryan Gosling) foten sin ned på den golde måneoverflaten den 21. juli 1969. Som man sier, resten er historie!

Ut i det ukjente
Det var i en berømt tale i 1962 at daværende president John F. Kennedy lovet at USA skulle plassere sin første mann på Månen innen utgangen av tiåret. Etter til stadighet å ha hastet bak russerne kunne amerikanerne triumfere i juli ’69 – men seieren var så visst ikke uten ofre, både i menneskeliv og neglisjerte familiemedlemmer.

Basert på biografien til James R. Hansen gir regissør Damien Chazelle oss den fascinerende fortellingen om pionertiden til USAs romfartshistorie, Kennedys bolde plan, kappløpet mot russerne og, ikke minst, de modige, unge mennene som (bokstavelig talt) satte seg inn i trange «blikkbokser» og frivillig, nærmest som forsøkskaniner, lot seg skyte ut i det store, sorte, ukjente.

Men First Man går dypere enn som så, den gir oss også et unikt innblikk i menneskene bak, hverdagen og familiene deres.

Annonse

Førstemanns personlige tragedie
Det var altså Neil Armstrong som til slutt ble den utvalgte første personen i menneskehetens historie til å gå på en annen planet, bak hans suksess som pilot lå en personlig tragedie etterfulgt av en dysfunksjonell familie.

Når hun var i toårsalderen mistet Neil og Janet (Claire «The Crown» Foy) Armstrong sin datter – et tap Neil aldri kom over, og som han aldri snakket om. Om han var ensom, mutt og innesluttet før datterens død, så tok han det til nye høyder etter tapet, og druknet seg i arbeidet hos NASA. Kanskje måneferden ikke lenger fremstod så fryktinngytende?

Mens far, med dødsforakt, tilbringer nærest døgnet rundt på jobben, sliter mor med to små sønner og et ikke-fungerende familieliv. En gripende scene oppstår i det hun tvinger Neil til å ta farvel med sønnene og fortelle dem at reisen til Månen er farlig, og at han muligens aldri kommer tilbake.

(Foto: Universal/Sony)

Stoisk ro
Gosling, som blant en av våre favorittskuespillere, fremstiller den tause og innesluttede Armstrong med stoisk ro. Han er ev bauta av sindighet og balanse i en hverdag preget av kaos, kollegers død og ufattelig risiko i det NASA kjemper om å sette det første mennesket på Månen.

For oss seere blir han litt vel distansert, uinntagelig og nærmest uengasjerende, da er det godt at Clair Foy kommer inn som en menneskelig motvekt. Hun er varm, engasjert, naturlig og tvers igjennom et helt menneske.

Annonse

Vi er sikker på at Armstrong var en lukket person, og vanskelig å komme inn på, men i First Man fremstilles han vel endimensjonalt. Samtidig kommer ikke akkurat Buzz Aldrin godt ut av filmen. Slik vil det alltid være med filmer som fremstiller historiske hendelser, vinklinger og fokusområder blir satt for å passe inn i filmens dramaturgiske oppbygging og av og til skape kontraster og/eller konfliktlinjer.

(Foto: Universal/Sony)

En visuell innertier
Vi har tidligere latt oss imponerer over heftige scener fra verdensrommet og romfarten, som i Apollo 13 og (ikke minst) GravityFirst Man tar dette til nye høyder.

Foto er i verdensklasse, og de mange nærbildene gir oss en klaustrofobisk følelse, á la den astronautene må ha opplevd i det de ble skutt ut i det store intet. I det rakettene skytes opp er vi flue på veggen, i det vi suges inn i actionscenen, godt hjulpet av et lydspor som er farlig nær å påføre grunnmuren ubotelige skader.

First Man ble oppriktig pinlig oversett av Oscar-akademiet i år, kun nominert til noen få tekniske priser, både regi, hovedrolle og beste film-nominasjoner hadde vært på sin plass. En historisk viktig film, nydelig filmet med fremragende skuespill og sitrende spenning. 5 soleklare stjerner!

picture3
<
>
(Foto: Universal/Sony)

4K-kvaliteten får virkelig frem det ypperste i denne filmen, med sylskarpe kontraster i et usedvanlig detaljert bilde. Det heftige surroundsporet (Dolby Atmos) er absolutt fortreffelig, der vi blir sittende nærmest lamslått i sofaen i det rakettene skytes opp. Herlig! Bonusmaterialet består av noen utelatte scener, kommentarspor, samt åtte minidokumentarer.

Annonse
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 25. februar 2019
  • Regi: Damien Chazelle
  • Med: Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke, Kyle Chandler, Corey Stoll, Christopher Abbott, Shea Whigham
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 2:21 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.
To mennesker gjør en hel natt det ytterste for å såre, og fornedre, sin partner. Slikt blir det filmkunst av.
Sterke kvinner, med sine høyst personlige problemer, er den drivende kraften i dette sterke Netflix-dramaet.
En sann historie om en utrolig arkeologisk utgraving har blitt en liten (britisk) perle av en film.
Årets korteste måned byr på lysere dager, og en enorm mengde av nye strømmetitler.
Omar Sy er fransk gentlemanstyv med finesse og kløkt, i en serie som oser av sjarm og lekenhet.
Amazon serverer oss en røff, skitten og realistisk mafiahistorie, sett fra kvinnenes ståsted. En frisk vri på en litt satt genre.
Vellykket kostymedrama i en miks av Dynastiet, Askepott, Farlige forbindelser og Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fryktelig galt er i ferd med å rive den unge familien i fillebiter.
Januar byr på lange og mørke kvelder - bare da så synd at strømme- og filmselskapene later til å ha tatt ferie.
Med Equinox leverer Netflix en av sine beste nordiske produksjoner.
12 dagers korona-juleferie, men hva skal du se for å kose deg og slappe av?
Nok en gang leverer Pixar en teknisk innertier, akkompagnert av en høyst emosjonell historie.