: Fast & Furious 7

Med en syvende oppfølger i en serie av filmer skulle man kanskje forvente et nedslående resultat med et påfølgende ønske om et endelig punktum? Fast & Furious 7 går i stedet overraskende mot strømmen, og varter opp med den kanskje sterkeste produksjonen i franchisen som faktisk gir mersmak.

Fast & Furious 7

Dominic Toretto (Vin Diesel) og hans crew, bestående av blant annet Brian (Paul Walker) og Hobbs (Dwayne Johnson), har forlatt sin kriminelle fortid og gått egne veier etter å ha overvunnet den internasjonale terroristen Owen Shaw (Luke Evans). Dessverre er hans bror, Deckard Shaw (Jason Statham), ute etter hevn og prøver å drepe hvert eneste medlem av gjengen til Dominic. I tillegg havner de alle midt i en krig mellom den somaliske terroristen Jakande (Djimon Hounsou) og en tvilsom føderal agent, Mr. Nobody (Kurt Russell), som prøver å få tak i et revolusjonerende sporings-program som kan brukes som et farlig våpen. Dom må dermed samle den gamle gjengen, stoppe Shaw og få tak i den hemmelige dingsen.

Filmserien om de småkriminelle, heltemodige og bilfrelste karakterene har hatt en levetid på snart femten år. Etter den første produksjonen, The Fast and The Furious (2001), har det med jevne mellomrom kommet en rekke oppfølgere, med sterkt varierende kvalitet. Severdigheten og tilhengerskaren har riktig nok alltid vært der, og serien har fått pumpet i seg en vitamininnsprøytning med de to foregående filmene, Fast & Furious 5 (2011) og Furious 6 (2013), selv om kritikerne har vært svært uenige i resultatet. Da Paul Walker, tragisk (og muligens en smule ironisk) døde i en bilulykke i november 2013, var allerede innspillingen av den syvende filmen godt i gang. Prosjektet ble satt på vent men beslutningen ble at filmen skulle ferdigstilles med bruk av CGI og «body doubles» slik at «Walker» kunne fullføre jobben. Utfallet ble i hvert fall positivt fordi Paul Walker fikk et verdig farvel med fansen og den ferdige filmen har kanskje blitt den beste i rekken.

Fast & Furious 7_15

Det hersker ingen tvil om at det kritikkverdige ved at Hollywoods filmindustri må melke enhver suksess med oppfølgere. Legger man imidlertid litt godvilje til så er Fast & Furious kun ren underholdning, og man kan godt forstå produsentenes handling. Spesielt med tanke på at denne filmen har blitt en av de mest innbringende i historien, som nesten tjente inn hele budsjettet på 190 millioner dollar (!) i løpet av første kinohelgen. Uansett hvordan man stiller seg til saken så har Fast & Furious 7 blitt en meget severdig actionfilm som holder et høyt nivå innen sin genre.

Fast & Furious 7_14

Skrekkfilmegissøren James Wan (Saw, The Conjuring) debuterer i franchisen og leverer en film full av fantastiske actionscener knapt uten en pause i nesten to og en halv time. Et par av de spektakulære påfunnene er verdt hele filmen alene. I tillegg er faktisk manuset ganske morsomt, og filmen har fått et solid løft med introduksjonen av Jason Statham som skurk og Kurt Russell som gammel ringrev i sin agentrolle. På den negative siden finnes det knapt noen filmer som er så til de grader hjernetomme med stereotype karakterer og testosteron på avveie. Her finnes vakre damer i bikini, kjekke muskuløse menn og luksusbiler som smadres til det ugjenkjennelige uten mål og mening. Filmen er fullstappet med klisjéer og generaliseringer som ikke hører hjemme i 2015 og det kan bli i overkant parodisk.

Fast & Furious 7_13

Like fullt er Fast & Furious 7 en så til de grader underholdende og stilsikker film at man må legge alt dette til side, og bare nyte spetakkelet med en container fylt av popcorn. Det kommer flere filmer i serien, og selv om det er litt trist at ikke Hollywood har mer fantasi og kan tenke utenfor boksen så får man trøste seg med den herøoge råkjøringen. Den er i hvert fall, i dette tilfellet, admirabel. Fem stjerner.

Fast & Furious 7_12 Fast & Furious 7_11 Fast & Furious 7_10 Fast & Furious 7_9 Fast & Furious 7_8 Fast & Furious 7_6 Fast & Furious 7_5 Fast & Furious 7_4 Fast & Furious 7_2
<
>

Fast & Furious 7 kommer definitivt til å være på ønskelista til mange fans, og da kan de si svært tilfreds med Blu-ray-utgivelsen. Den kommer stappet med masse ekstramateriell av ulik art som gir et interessant innblikk i denne ekstremt krevende produksjonen. I tillegg følger det med en «extended version» av filmen som er tre minutter lengre enn originalversjonen. Det tekniske holder som forventet en svært høy standard. En strålende bildegjengivelse og et utsøkt lydspor i dts-MA 7.1 som definitivt løfter seeropplevelsen.

• Release: 24. august 2015
  • Regi: James Wan
  • Med: Vin Diesel, Paul Walker, Jason Statham, Dwayne Johnson, Tyrese Gibson, Michelle Rodriguez, Kurt Russell