Farvel til Mafiaen

Den gamle storheten Luc Besson har lenge vist styrke som både produsent og manusforfatter men viser klare tegn på at han ikke lenger kler rollen som regissør særlig bra. Farvel til mafiaen er blitt en overraskende svak film som viser at en god idé på papiret ikke nødvendigvis fører til et godt sluttprodukt.
Farvel til Mafiaen

Farvel til mafiaen forteller historien om familien Manzoni, en beryktet mafiaklan, som er flyttet til Normandie som en del av et vitnebeskyttelsesprogram. De går nå under familienavnet Blake med far Fred (De Niro), mor Maggie (Pfeiffer) og barna Belle og Warren. Det viser seg vanskelig å tilpasse seg kulturen på den franske landsbygda, og sakte men sikkert begynner familien å løse problemer på sedvanlig vis.

Manus er basert på en roman av T. Benacquista og forfattet av Luc Besson og Michael Caleo. Filmen er et stjerneeksempel på hvor vanskelig det kan være å forvandle en roman til god film. Karakterene og fortellingen ligger der, men man har ikke klart å formidle det godt nok. Vi blir ikke nok kjent med persongalleriet og forstår ikke deres motivasjoner eller handlinger. Dette fører til en usammenhengende og tidvis uinspirerende og kjedelig smørje. Besson klarer ikke å finne riktig stil for filmen men lar en underfundig og mørk komedie gli over i en tom voldsorgie som aldri fungerer. Rollelisten er imponerende men skuespillerne blir «perler for svin» slik som de blir brukt her. Meget skuffende! To stjerner.

Hvis man av en eller annen grunn vil ha filmen på Blu-ray så får man et meget bra bilde og et bunnsolid lydspor (nesten topp score), samt et par forglemmelige bakomfilmer.

• Release: 12. mars 2014   Regi: Luc Besson
  • Med: Robert De Niro, Tommy Lee Jones, Michelle Pfeiffer, Dianna Agron, Dominic Chianese, Vincent Pastore