Search
Generic filters

: Fantasia

Walt Disneys 3. helaftens tegnefilm, fra 1940, har lenge vært en av de mest etterlengtede utgivelsene på Blu-ray. Og når den først kommer så svikter den da heller ikke!

Animasjon
Fantasia

Etter gjensynet med den 71 år gamle fi lmklassikeren blir man nærmest tom for superlativer – for sjelden har en ignorant verden blitt servert et mer komplett og overraskende mesterverk. Vi har sett den før, mange ganger, men like fullt lar vi oss ved hvert gjensyn blendes av den tilnærmet perfekte og originale kombinasjonen av kjent klassisk musikk og disneyanimatørenes håndtegnede perler.

Fantasia var Walts egen idé, og han så på prosjektet som en måte å gjære tegnefi lm mer ”voksent”, samtidig trakk de inn sin største stjerne, Mikke Mus, for å fronte fi lmen, ved at han fi kk sitt eget segment, Trollmannens læregutt. Med tekniske nyskapninger som bl.a. Fantasound (forløperen til dagens surroundlyd) og det multiplane kamera (som skaper en helt annen dybde i fi lmen) gis det ekstra liv til de spektakulære håndtegnede historiene.

Mange som ikke har sett Fantasia har en oppfatning av at den er kjedelig, noe den så langt i fra er. Filmen er svært varierende og gir oss alt fra drama, til løssluppen humor, romantikk og dyster thriller. Alt i fra enkle sekvenser som illustrerer lyd til dansende fl odhester, elefanter, kentaurer og befriende fulle guder. Vi lar oss ikke minst imponere av hvor fl ott de har klart å matche musikken med bevegelsene til alt fra blomster til strutser. Fortelleren (Deems Taylor) blir vel belærende, noe som dog må ses i sammenheng med fi lmens alder. Gå ikke glipp av klassiske musikkstykker som forvandles til fantasisk og fantasirik underholdning – i et visuelt fyrverkeri! Seks stjerner!

Vi savner litt i lydsporet på dialogfronten, der det av og til blir ”grøtete” i komplekse scener, ikke minst tydelig i Ave Maria. Billedkvaliteten er svært bra, og pusset opp så fl ott det lar seg gjøre, styr dog unna DisneyView, som på denne fi lmen til tider kun virker forstyrrende. Bonusmaterialet byr på et interaktivt kunstgalleri, kommentarspor, Disney familiemusem og Schultheis dagbok. Vi kan ikke forstå at det ikke ble produsert en ny, komplett, bakomfi lm til dette mesterverket!

• Release: 15. desember
  • Regi: James Algar
  • Med: Leopold Stokowski, Deems Taylor, Walt Disney