anmeldelse: Fabeldyr og hvor de er å finne

Potters barne­univers

Selvsagt måtte JK Rowling gjenopplive Potter-universet, noe hun gjør i en severdig film, som nok henvender seg mest til de minste i husstanden.

Publisert 05.04.17 - 11:36
Fabeldyr og hvor de er å finne

Fabeldyr og hvor de er å finne ble markedsført som en spin off til Harry Potter-universet, og visst inneholder den mange referanser og likhetstrekk med vår bebrillede trollmannvenn, men den står grunnstøtt på egenhånd.

Vi befinner oss midt i hektiske og eventyrlige New York på 1930-tallet. Med båt fra Storbritannia ankommer Newt (Eddie Redmayne) Manhattan med sin magiske koffert. Ikke bare kan han selv kravle ned i den, og plutselig befinne seg et helt annet sted. Den er også fullpakket med de merkeligste og underfundigste fabeldyrene; hvorav ett av dem (en nebbete variant) er manisk kleptoman etter alt som skinner. I det det muldvarplignende nebbdyret bryter seg løs i banken, må Newt ty til trolldom – og blir oppdaget.

Tina (Katherine Waterston) tar ham straks med til det hemmelige amerikanske «magidepartementet». Her organiserer magikere i USA seg, midt på Manhattan men like fullt i skjul for muggles (menneskene) – selvsagt finnes det også et råttent eple i hagen, og i det en mystisk hvirvelvind av en skyggesky knuser seg igjennom New Yorks gater bryter kaoset ut!

Apropos kaos, er det noe filmen er fullspekket av, så er det et heseblesende kaos, litt for mange karakterer og til slutt eksploderer det hele i en frenetisk CGI-bonanza. Det sagt, så byr Fabeldyr og hvor de er å finne på uendelig mye visuelt godteri, samt en humor, historie og sjarme som nok appellerer mest til de under 10 år.

Redmayne er karakterskuespiller av rang, her blir han nesten påfallende usikker og anonym. Hans sjenanse, mumlende tale og konstant unnvikende blikk blir nærmest overspill. Da fikk vi større sans for Colin Farrell i en adskillig mer juicy rolle som personen som er villig til å utforske magiens litt mørkere sider. En så absolutt godkjent «oppfølger» til Potter & Co, men der Harry Potter-filmene ble stadig mørkere etter som serien utviklet seg, tar Rowling med Fabeldyr er steg tilbake og skriver nå mest for de minste som lar seg fascinere av eksotiske fabeldyr og enkel komikk. 4 stjerner.

Filmen er perfekt for 4K-utgivelse, og discen leverer da også en fortreffelig billedkvalitet med smell i farger og kontrast, samt forbilledlig dybde og skarphet. Lydsporet (Dolby Atmos) byr på et usedvanlig komplekst surroundspor i topp kvalitet. Bonusmaterialet består av en dokumentar om «unnfangelsen», trailer, utelatte scener samt tre dokumentarer om karakterene, design og dyrene.

picture1
<
>