anmeldelse: Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.
Eventyr
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

J.K. Rowling var så visst ikke ferdig med Harry Potter & Co etter syv bøker, nå spinner hun videre på en slags forløper til historien, med (delvis) andre karakterer satt til en handling i samme univers. Førstefilmen ut var en fin introduksjon, i et vel barnslig univers.

Andrefilmen (det er planlagt fem) forsetter historien der den forrige sluttet. Newt Scamander (Eddie Redmayne) befinner seg i London med reiseforbud fra Magidepartementet etter at han nærmest knuste New York i kampen mot sort magi. Nok en gang må han nå nedkjempe den über-onde Grindelwald (en sær, men god, Jonny Depp), og redde den mystiske Credence (Ezra Miller).

Det visuelle uttrykket og de fascinerende spesialeffekten er faktisk skrudd opp noen hakk siden forrige film, og det er et imponerende skue med noen heftige scener vi serveres. Det sagt, skreller du bort all staffasjen, så er det ikke my til historie igjen. Vi overlesses med karakterer og biplott, uten at det er noen vi emosjonelt føler tilknytning til – det blir litt som å være tilskuer til et spektakulært dataspill.

Johnny Depp (Foto: Fox/Paramount)

Mest interessant blir det når kjente og kjære karakterer fra Potter-universet dukker opp, i fremste rekke Albus Dumbledore (Jude Law); endelig en karakter av kjøtt-og-blod, som også har en interessant forhistorie.

For de minste er oppfølgeren betydelig mørkere enn forrige film, i tillegg er alle de søte dyrene nedtonet, det gjør det ikke nødvendigvis til en bedre film, for Grindelwalds forbrytelser faller litt mellom to stoler, for lettvint og kunstig konstruert for den eldre garde, men for skummel for de minste. Selve historien evner ikke å engasjere, det er alle de lekre spesialeffektene vi måper over. 4 svake stjerner.

<
>
(Foto: Fox/Paramount)

Filmen er som skapt for 4K-magi, der vi kan se enhver pore og detalj i alle de merkelige vesenene, samt nyte fantastiske farger, sortnivå og dybdeskarphet. Det heftige Dolby Atmos-lydsporet serverer en eksepsjonell surroundmiks og et imponerende detaljnivå. Teknisk en referansefilm! Utelatte scener, samt fire dokumentarer er hva vi får i bonusmateriell, hvorav den mest interessante er Unlocking Scene Secrets.

• 4K UHD BD
  • Release: 25. mars 2019
  • Regi: David Yates