Engler & Demoner

Hva er vel mer passende enn å lansere film nummer to om Robert Langdon (Tom Hanks) samtidig som bok nummer tre slippes? Ingen skal kritisere Dan Brown og hans menn for ikke å tenke kommersielt, men sluttproduktet blir ikke mindre underholdende av den grunn.
Engler & Demoner

Robert Langdon er tilbake etter sitt fantastiske eventyr i Paris (i virkeligheten er boken denne filmen er basert på skrevet før megahiten Da Vinci Koden, men på film er alt lov), etter sin hjemkomst blir han uventet tilkalt til CERN-laboratoriet i Sveits som jobber med en ny energiform, antimaterie. En av forskerne har på brutalt vis blitt tatt av dage, på brystet er han brennmerket med Illuminati – en fanatisk sammensvergelse som i århundrer har ført vendetta mot den katolske kirken. Nå trues selveste Vatikanet av en altutslettende bombe, om ikke Langdon i tide kan dekode symbolikken. På toppen av det hele dør Paven, men under konklaven som skal velge en ny pave forsvinner en rekke av biskopene, med trussel om at de skal drepes en etter en utover kvelden. Tonen er satt for en spektakulær morderjakt i Romas gater og kirker.

Selve boken er betydelig dårligere skrevet og mindre spennende enn Da Vinci Koden, men i forhold til filmen Da Vinci Koden har Ron Howard denne gangen forenklet historien og økt tempoet betraktelig, noe Engler & Demoner tjener stort på. Her er det heseblesende katt-og-mus lek i en innbitt kamp mot klokken for å redde biskopene og hele Vatikanet. Det hele med Romas fantastiske arkitektur som blendende kulisser – en karakter i seg selv. Også Hanks virker tryggere og har fått mer Pondus som Langdon denne gangen. Stellan Skarsgård derimot kjører på ren rutine, og Ewan McGregor er ikke troverdig som Pavens nærmeste medarbeider. Jo visst er det en del hull i plottet og masse usannsynligheter, like fullt lar vi oss fascinere.

De første to tredjedelene av Engler & Demoner er definitivt best, mot slutten blir det åpenbart at Brown har hatt store problemer med å avslutte historien, og det hele vingler pregløst og usannsynlig av gårde. Sluttscenen blir kun et eneste stort antiklimaks. Men på veien dit blir vi godt underholdt med spennende gåter og gamle ambigrammer som løses av den überflinke professor Langdon. Vi ser med glede frem til fortsettelsen i The Lost Symbol (2012).

Lydsporet (DTS HD) og billedkvaliteten yter filmen full rettferdighet. Ser man på mengden bonusmateriell får man en klar følelse av at det er en spesialutgave planlagt, for her får vi kun en lengre samtale mellom Brown og manusforfatteren, minidokumentar om ambigram og rekvisita, en grei bakomfilm, samt en 8 minutter forlenget versjon.

• Release: 28. oktober
  • Regi: Ron Howard
  • Med: Tom Hanks, Ewan McGregor, Stellan Skarsgård, Nikolaj Lie Kaas, Ayelet Zurer