Enemy

Jake Gyllenhaal får testet sin allsidighet som skuespiller i denne psykologiske thrilleren som leker med menneskets sinn og identitet. Filmen er dessverre også en test i tålmodighet for oss publikum.
Enemy

Adam (Gyllenhaal) er en livstrøtt historielærer som lever et ensomt liv i sin stort sett tomme leilighet. Spenningen i livet er fraværende foruten om flyktige treff med en elskerinne som kommer og går som hun vil. Livet endrer seg radikalt da han oppdager sin egen dobbeltgjenger i en film. Adam begynner å forfølge skuespilleren privat, og vikler seg inn i et avansert puslespill med store konsekvenser.

Enemy er regissert av den fransk-kanadiske filmskaperen Dennis Villeneuve (Prisoners) og har et spennende anslag og et interessant premiss. I tillegg er Jake Gyllenhaal dyktig nok til å gestalte flere roller samtidig på en tilfredsstillende måte. Problemet til selve filmen er at den blir for pretensiøs med en påtatt og irriterende skummelhet som ofte ikke er tilstede. Spesielt filmmusikken brukes på feil måte til å skape et inntrykk av uro som ikke føles reell. Enemy preges rett og slett av et eksessivt bruk av virkemidler og billig symbolikk som bryter ned det narrative og sender den rett ned i middelmådigheten. Den stiller mange spørsmål, men gir oss lite svar. Tre stjerner.

På Blu-ray er Enemy sterk når det kommer til både lyd- og bildekvalitet, men det er meget skuffende at det ikke finnes noe ekstramateriell som kunne ha kastet litt lys over historien.

• Release: 20. august 2014   Regi: Dennis Villeneuve
  • Med: Jake Gyllenhaal, Sarah Gadon, Mélanie Laurant, Isabella Rossellini, Joshua Peace, Tim Post