En helt vanlig dag på jobben

Blu-Ray anmeldelse

I den ”sanne” historien om Nordens mest elskede og hatede ukeblad, Se & Hør, ført i pennen av Håvard Melnæs (roman) og Erlend Loe (filmmanus) kommer vi bokstavlig talt på bakrommet inn i det aller helligste hos Se & Hør, der alle deres mildt sagt tvilsomme redaksjonelle metoder brettes ut.

Tilnærmet hele filmens fokus ligger på Mælnes og hans kontakt med/dekning av Sven O. Høiby.

Ragnes (regi) har gjort jobben lett for seg ved å fortelle historien på en overfladisk og lettvint måte. Her er Se & Hør (”Folk flest” i filmen) skurken med stor S, det hele blir for endimensjonalt. I tillegg er regien ujevn og repeterende, og det er begrenset hvor mange ganger vi orker å se Jan G. Røise i underbuksen, stuptrøtt morgen etter morgen. Grepet med gjentagende avbrytelser med kommentarer fra den virkelige Melnæs, for virkelig å understreke at dette er en sann historie, er lite heldig. Når det er sagt så er det en viktig historie filmen forteller, og med jevnt over bra skuespill. Gimle som Høiby leverer en meget god rolle, dog sliter han noe med dialekten. I tilegg blir han svært ensformig fremstilt, som en kraftig alkoholisert, enfoldig klovn som ikke er klar over hva han gjør. Det mest fascinerende er hvordan magasinet og alle A-, B- og C-kjendisene lever i en symbiose der de og Se & Hør suger og lever av hverandre. En helt vanlig dag på jobben er en av årets store filmflopper på kino, det kan vi godt forstå, for med så mange faste lesere, hvor mange er det som egentlig vil vite sannheten om den drittblekka de leser to ganger ukentlig??

Skuffende lydspor (DTS-HD) med en skingrende og uklar talespor og generelt grøtete lyd. Billedkvaliteten er bra, men varierende. Som bonusmateriell er det kun 2 korte intervjuer med Rangnes og Loe som kun skraper i overflaten av essensen i filmen.

• Release: 30. juni
  • Regi: Terje Rangnes
  • Med: Jan Gunnar Røise, Ingar H. Gimle, Jon Øigarden, Jeppe Laursen, Kristin Eidså