En fiende å dø for

Peter Dalle har både skrevet manuset og regissert denne thrilleren med internasjonalt tilsnitt, som benytter seg av blant annet naturvitenskap og et spennende tidshistorisk bakteppe for å formidle historien.
En fiende å dø for

Handlingen begynner i 1939 like før utbruddet til andre verdenskrig. En tysk ekspedisjon skal reise opp til Svalbard for å finne bevis for Alfred Wegeners teori om at alle verdensdeler en gang hang sammen. Ekspedisjonen består av både engelske og svenske deltakere mens besetningen ombord i skipet består av en norsk kaptein (Sven Nordin) og et russisk mannskap. Stemningen er ganske dårlig ved avreise og blir absolutt ikke noe bedre når de etter hvert finner ut at England har erklært krig mot Tyskland. Det utvikler seg til en maktkamp ombord med både intriger, en kjærlighetshistorie og et politisk spill som setter alle sammen på en stor prøve.

En fiende å dø for har et meget godt utgangspunkt med alle de nødvendige ingredienser for å bli en vellykket thriller. Dessverre så har det endelige resultatet blitt for dårlig. Skuespillerne gjør en bra jobb, og det er lite å utsette på det tekniske arbeidet med filmen. Problemet er at den ikke makter å engasjere med historien og den er ikke spesielt spennende. I tillegg så har den flere logiske brister og og lettvinte løsninger som er med på ødelegge helhetsinntrykket. Tre stjerner.

Lanseringen på Blu-ray vekker ikke mye oppsikt. Helt middels kvalitet på det audiovisuelle, og bare en meget kort bakomfilm som ikke gir mye innsikt i den interessante produksjonen.

• Release: 18. juli 2012
  • Regi: Peter Dalle