Eagle Eye

I Enemy of the State ble Will Smith jaget vilt av utro tjenere i NSA, under jakten benyttet de seg av samtlige elektroniske overvåkningsmidler som eksisterte – Eagle Eye tar det hele mer enn ett hakk lenger!
ActionThriller
Eagle Eye

Jerry (Shia LaBeouf) er familiens sorte får, og farens skam. Han jobber på et kopisenter, lever fra hånd-til-munn og er tvillingbrorens rake motsetning. Broren dør brått og dagen etter blir Jerrys konto fylt til randen og leiligheten fylt med våpen, hvorpå han anholdes for terrorisme. Den paranoide flukten er i gang.

Går man plottet etter i sømmene (og du trenger ikke lete så veldig hardt) ser man at det her er flere hull enn i en vellagret Jarlsberg; hull de faktisk, i svært stor grad, lykkes med å glatte over med det heseblesende tempoet og de mange velregisserte action-scenene. For dette er virkelig en berg-og-dalbane-tur av en film! Her er det ikke karakterbygging og lange dvelende samtaler, men non-stopp action fra begynnelse til slutt. Og det er få filmer innenfor genren som mestrer akkurat det bedre (Steven Spielberg er produsent). Flukten er herlig paranoid, der de konstant overvåkes av en superdatamaskin á la HAL 2000 fra 2001: A Space Odyssey.

Shia LaBeouf er et vellykket valg som den ordinære nabogutten som havner i et hel… trøbbel, og Billy Bob Thornton er sedvanlig troverdig og stabil som den trauste FBI-agenten. Vakre Rosario Dawson (Alexander) har dessverre fått en noe anonym rolle som hun sliter med å fylle, mens Michelle Monaghan fint kombinerer hysterisk og tøff i rollen som den resolutte alenemoren. Eagle Eye er ment som 100 % ren under-holdning, hverken mer eller mindre. Ikke tenk for mye på plottet, sett hjernen i pausemodus og la deg rive med.

En film som Eagle Eye er som skapt for Blu-ray. Med sitt hurtige tempo, mengden actionscener og mye lyd kler den formatet som hånd i hanske. Hyggelig å fastslå at både lyd- (TueHD) og billedkvaliteten får full score. Også bonusmateriellet scorer høyt, med bl.a. bakomfilm, utelatte scener, en (håpløs!) alternativ slutt, bloopers, stills, trailer og fakta om mobiltelefon som avlyttningsmekanisme.

• Release: 4. februar
  • Regi: D. J. Caruso
  • Med: Shia laBouf, Michelle Monaghan, Rosario Dawson, Billy Bob Thornton