: E.T.

Med E.T. bidro Steven Spielberg til å redefinere hele familiefilmkonseptet. En film som har alle de rette ingrediensene, og selv 30 år etter sin kinopremiere står som en påle i filmhistorien.

Publisert 20.12.12 - 13:39
E.T.

Absolutt alle som er født på 1970 eller ’80-tallet husker den herlige replikken ”E.T. phone home”, hans glødende finger, syklene som begynner å fly og Gerties modige tårer i det hun overleverer blomsten til vår krokryggete, brune, lille venn.

Det er unggutten Elliot (Henry Thomas) som kommer over den forkomne botanikeren fra det fjerne verdensrommet, etterlatt etter at hans artsfrender måtte foreta en hurtig retrett. Elliot knytter sterk bånd til E.T., får ham som sin lekekompis og gjemmer ham i skapet for sin mor. Men E.T. vil bare finne en måte å komme seg hjem på, en hjemkomst som settes i fare i det de skumle myndighetene setter etter ham og han blir alvorlig syk.

Med E.T. viste Spielberg sin styrke og utrolige fingerspitzgefühl med familiefilmgenren. 36-åringen visste akkurat hvilke strenger han skulle spille på uten at det tipper over i sentimentalt søtkliss, samtidig som historien balanseres mesterlig med spenning og humor – det hele en miks som vil fascinere og underholde så vel de minste som de eldste. Fri for dødpunkt og med nydelig foto og godt skuespill fra drevne voksne og ferske barneskuespillere, lar vi oss underholde og sjarmerer i senk av historien om gutten som sliter med en familie i oppløsning og en trist tilværelse som (bokstavlig) talt lyses opp av den fremmede. Få filmer har tålt tidens tann så godt, kan (og bør) ses igjen og igjen. Seks strålende klassikerstjerner!

Billedkvaliteten er restauret til nærmest prikkfri stand, dog er det synlig at vi ser på en 30 år gammel film, men bare så vidt! Lydsporet er simpelthen utrolig bra, i dts-HD 7.1 trer den svulstige musikken til John Williams frem i sin komplette nytelse. Jubileumsutgaven på BD er spekket med mye og bra bonusmateriell, spesielt vil vi trekke frem Steven Spielberg & E.T., der Spielberg i ettertid ser tilbake på filmen og prosessen, samt The E.T. Journals som lar oss være flue på veggen i nærmere én time under selve filmproduksjonen – ubetalelig! For øvrig er det noen utelatte scener, utviklingen av E.T., tilbakeblikk, musikken, trailer, stills, samt litt fra nypremieren; men (som alltid med Speilberg) vi savner et kommentarspor som kunne belyst dette mesterverket ytterligere.

E.T.

• Release: 31. oktober 2012
  • Regi: Steven Spielberg