Dunderland

DUNDERLAND
Grøsser
Dunderland

I korte trekk handler filmen om en teatergruppe på seks personer som ankommer en nedlagt gård i Dunderlandsdalen som lokalbefolkningen mener det hviler en forbannelse over. Etter hvert som dagene går forsvinner den ene skuespilleren etter den andre under mystiske omstendigheter.

Dunderland starter faktisk lovende, og har et fint anslag de første fem minuttene før selve handlingen starter – og elendigheten er i gang. Det er bare å fastslå med en gang: Dette er en skivebom av dimensjoner. Manuset er håpløst og det virker som om dialogen er delvis improvisert. Karakterene er ufullstendige og man aner ikke hvor de kommer fra, hvem de er eller hvilken motivasjon de har. Skuespillerne gjør en forferdelig jobb, men det er muligens fordi de har lite materiale å jobbe med, eller et totalt fravær av instruksjon fra regissørene. Det mest forbløffende er at filmen hverken er spennende eller skummel, og i tillegg er filmteknisk svak både på kinematografi og lyssetting.

Dunderland ligner dessverre på en middels filmskolefilm og burde ikke ha vært gitt ut i det hele tatt. Filmskaperne Rognan og Nessa har hatt en spennende bakgrunnshistorie å jobbe med, en nydelig location og en flott tittel, men har kastet det hele bort og fylt rammen med skrot. Én fattig stjerne!

BD-en er ambisiøs, men dessverre også svak. Over to timer med ekstramateriell som ikke holder mål. Mange slettede scener, samt en svært irriterende bakomfilm som prøver å være morsom når den heller burde ha gitt litt relevant eller informativ informasjon om produksjonen. Bildegjengivelsen av materialet er dessverre ofte flatt og uten nok dybde og kontrast, mens lyden (dts-HD 5.1) er helt grei uten å imponere.

• Release: 20. mars 2013
  • Regi: Finn-Erik Rognan
  • Med: Reidar Sørensen, Ingar Helge Gimle, Silje Reinåmo, Miriam Prestøy Lie, Brage Bang, Marit Østbye