Duel

Steven Spielbergs spillefilmdebut fra 1971 viser virkelig hvilket potensial som lå i den unge, og ambisiøse, regissøren.
Duel

Opprinnelig produsert for TV tar Spielbergs første spillefilm (basert på historien til Richard Matheson) oss med til ørkenlandskapet i California der en ordinær omreisende selger (Dennis Weaver) plages på livet av en villmann av en trailersjåfør. Hvorfor? Tilsynelatende kun fordi han provoserte ham ved å kjøre forbi.

Den halvannen lange filmen bæres ene og alene av Weaver og hans desperate kamp for å komme seg unna, i det plottet får en stadig mer klemmende og paranoid utvikling. Det er en tett og intens film med små pusterom, der de to sjåførene nærmes utfordrer hverandre til en klassisk western-duell med biler som våpen; der trailersjåføren er det stor, uforutsigbare spenningsmomentet

Duel_5

Spielberg hadde allerede i 1971 et utrolig distinkt og bevist visuell stil, valgte spennende og utfordrende kameravinkler og klippet scenene sammen for å produsere et drivende tempo. Om ikke gjennomgående realistisk, fortjener debutfilmen fire solide stjerner til dette velkomne gjensynet.

Duel_6 Duel_4 Duel_3 Duel_2
<
>

Filmens alder tatt i betraktning har den en virkelig imponerende, restaurert, billedkvalitet. Litt støy, men naturlige farger og god skarphet. Lydsporet er remastret til surround, og om det ikke byr på så mange detaljer så gir det absolutt et solid inntrykk med klar dialog. Bonusmateriellet er intervju med Spielberg og manusforfatteren, samt stillbilder. PS! Samtidig med relanseringen av Duel slippes også følgende Spielberg-filmer på Blu-ray: The Sugarland Express, 1941 og Always.

• Release: 25. mai 2015
  • Regi: Steven Spielberg
  • Med: Dennis Weaver, Jaqueline Scott, Eddie Firestone, Lou Frissell, Carey Loftin, Lucile Benson