: Dredd 3D

Blu-ray anmeldelse

17 år har gått siden Sylvester Stallone gjorde tengeserie«helten» Judge Dredd til en pinlig parodi; med Karl Urban som den mumlende og hardtslående lovens lange arme, og Pete Travis i registolen, forsøker de å blåse nytt liv i karakteren.
Karakter
Action
Dredd 3D
Annonse
Annonse
forfatter

Vi blir med ut på oppdrag i gigantbyen Megacity One, i et fremtidshelvete av USA som stort sett er gjort ubeboelig av atomkrig, der 800 millioner mennesker presser seg sammen i området Boston til Washington D.C. Med enorme bygninger, slumområder en og kriminalitetsstatistikk som får selv Malmö’s til å blekne.

I denne dystopiske fremtidsvisjonen, basert på tegneseriene til John Wagner, er justissektoren så til de grader effektivisert, her er det en armada av «dommere» som rensker opp, i funksjon av politimann, anklager, dommer og bøddel i én og samme person. Med Dredd (Karl Urban) som en av de fremste, mest fryktede og kompromissløse av dem alle.I distriktet Peachtrees, med en arbeidsledighet på 96 % og boligområder som styres av gjenger, ankommer Dredd og hans aspirant, Anderson (Olivia Thirlby) for å oppklare de brutale drapene på tre småkriminelle. Likene blir funnet på bunnen av boligblokkens atrium, etter å ha blitt flådd, stappet fulle av dop og kastet 200 etager ned! Som du skjønner er ikke Dredd 3D en film for sarte sjeler. Her er det MYE og eksplisitt vold, men det meste er så tegnserieanimert at vi aksepterer det som en del av filmens premiss.

Historien er banal, svært lite original og egentlig ganske så irrelevant, det vi er ute etter er å se Dredd kick ass på kriminelle avskum, akkompagnert av spektakulær action og en mengde skyting – og i så henseende lykkes filmen. Og, motsetning til Stallone, Urban (som vi aldri får se ansiktet til) gjør en habil figur som en Dredd, tro mot tegneseriefiguren, dog blir Lena Headeys narkobaronessekarakter merkelig parodisk. Mest interessant er Dredds unge aspirant i Olivia Thirlbys skikkelse, som bringer sårt tiltrengt menneskelighet inn i filmen. Mest for umodne gutter, men lekker visuell popcornaction har det blitt.

Filmen gjør effektiv, og tidvis spektakulær bruk av 3D, her er det en god del lekre 3D-effekter; men billedkvaliteten blir for kornete og en del av 3D-en faller ut av fokus. Lydsporet (dts-HD 7.1) derimot er eminent presist og hardtslående. Trailer og noen minidokumentarer i bonus.

Annonse
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Release: 16. januar 2013
  • Regi: Pete Travis
  • Med: Karl Urban, Olivia Thirlby, Lena Headey, Rachel Wood, Rakie Ayola, Wood Harris
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2012
  • Tid: 1:35 t
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.