L&B JULEKALENDER 2022

anmeldelse Doctor Strange 3D

Superhelt på zen-tripp!

Er det noe Hollywood åpenbart aldri får nok av, så er det superheltfilmer. Nå introduseres vi for nok en karakter, den eksentriske Dr. Strange.

Publisert 13.03.17 - 00:01
Doctor Strange 3D

Det omfattende Marvel-universet er tilsynelatende utømmelige for eksentriske actionhelter og superhelter. Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) er ikke en superhelt i klassisk forstand, spekket med utrolige superkrefter, nei Doctor Strange har etter en kvestende bilulykke reist til det indre Østen for å lære seg å kontrollere sin indre styrke og magi! Nærmest en Harry Potter for voksne.

youtu.be/8E6suI1YMHk

Som en av USAs ledende nervekirurger blir den arrogante og selvhøytidelige Strange ufattelig frustrert når ikke engang han klarer å fikse kroppen sin etter den nærmest fatale bilulykken. Han kommer i kontakt med en tidligere pasient som han hadde avskrevet som uhelbredelig, som nå spiller basketball! Dermed legger han ut på reisen til det indre Østen der han møter mystiske The Ancient One (Tilda Swinton) bare for å avskrive henne som en sjarlatan – inntil han selv finner sin indre kraft.

Om man godtar magipremisset så kan du forberede deg på nærmere to timer med spektakulær actionunderholdning og heftige spesialeffekter. Dessverre tar etter hvert spesialeffektene mer og mer over hovedrollen, noe som er meget synd, for filmens sterkeste kort er så visst Benedict Cumberbatch. Elegant, troverdig og med akkurat den rette pondus til å gestalte den komplekse hovedrollen, i tillegg er han tilegnet en mengde knallsterke, sarkastiske, replikker. Hans eks (Rachel McAdams) får alt for lite spilletid, men «kvinnekvoten» oppveies av en glimrende Swinton som «orakelet». Skurken derimot, i Mads Mikkelsens skikkelse, er en usedvanlig blodfattig og uengasjerende erkeskurk. Han skal visstnok utslette Jorden, men går kun rundt med kronisk øyekatarr og blir aldri den nemesis Strange fortjener. Hovedankepunktet er dog, som så ALT for ofte er tilfellet med superheltfilmer, at det hele ender opp i en endeløs cgi-orgie! 4 svake stjerner.

Billedkvaliteten byr på mye snadder for 3D-mediet. Med gode kontraster, lekre farger og en utrolig dybde får denne magifilmen en ekstra dimensjon ved hjelp av 3D. Lydsporet (dts-MA 7.1) er detaljert og byr på god surroundnyanser og en basstrøkk som matcher de mange actionscenen. Bonusmaterialet gir oss en rekke minidokumentarer (med dessverre ingen helhetlig bakomfilm), bloopers, stills og kommentarspor.

Doctor Strange_4 Doctor Strange_3 Doctor Strange_2
<
>