: Det gylne kompasset

DVD-anmeldelse

Hauset opp som “arvtageren” til Ringenes herre-trilogien, var forventningen skrudd i taket før lanseringen av Det gylne kompasset.

Publisert 09.06.08 - 12:27
Det gylne kompasset

De blir kun delvis innfridd. Basert på første bok i fantasyserien til Philips Pullmann kan Det gylne kompasset mer sammenlignes med Narnia-bøkene (der begge har parallelle verdener) enn Ringenes Herre. Hovedforskjellen er alle de kristene referansene i C.S. Lewis bøker, mens Pullmann fremhever det ateistiske.

Unge veslevoksne Lyra Belacqua (Dakota Blue Richards) får overrakt et gyllent kompass av rektoren ved universitetet der hennes onkel (Daniel Craig) underviser, kompasset skal vise henne vei og rådføre henne. I deres verden har alle mennesker en egen sjelefrende, daimon, i et dyrs skikkelse, der kraft og følelser strømmer mellom menneskene og deres daimon – sterke krefter ønsker å bryte disse (ukristelige?) båndene. Lyra får sitt livs opplevelse da hun blir med rikmannskvinnen Marisa Coulter (Nicole Kidman) på en reise nordover, til isbjørnenes rike: Svalbard!

Visuelt er Det gylne kompasset en spektakulær og fantastisk film, med storslåtte landskaper, slående kostymer, flyvende hekser og snakkende dyr en mass, og både Richards og Kidman imponerer som h.h.v. Lyra og den onde og utspekulerte Coulter. Karakteren til Daniel Craig mistenker vi at i all hovedsak ligger igjen på gulvet i klipperommet. Svakhetene er fraværet av en konsistent dramaturgisk fremdrift, vi henger ikke med hele tiden. Her blir det for mye hopp i både tid og rom. Vi aner at de har forsøkt å presse mest mulig inn i filmen uten å tippe over to timer, hvis ikke faller mange barn fra. Et lite heldig kompromiss, for filmen kunne med strammere regi, et mer nedskåret manus og noen minutter lenger spilletid havnet på fem sterke kontra fire svake stjerner. To oppfølgerfilmer er på trappene.

Meget bra DTS-HD lydspor, en noe mer ujevn billedkvalitet på denne Blu-ray-discen. To-disc utgaven byr på et vell av ekstramateriell, alt fra minidokumentarer om castingen, kostymene, produksjonsdesignen, adapsjonen fra bok til film, spesialeffektene og musikken. I tillegg får vi et detaljert kommentarspor av Weitz.

Release: 30. april
Regi: Chris Weitz
 Med: Nicole Kidman, Daniel Craig, Dakota Blue Richards, Eva Green, Sam Elliot