anmeldelseThe Dark Tower

Dark Tower: Ikke fullt så mørk

Stephen King-roman blir til gjennomsnittlig actionfest på det hvite lerret.
The Dark Tower

Verdens mest filmatiserte forfatter, Stephen King, har skrevet hele 8 bøker om The Dark Tower, en miks mellom sci-fi, fantasy og westernaction, der Jordens (og universets) eksistens avhenger av et gigantisk sort tårn (særdeles likt Burj Khalifa i Dubai). Tårnet holder alle verdens faenskap og demoner ute fra vår del av verden – i filmen personifisert av sjefsjævelen Walter/Man in Black (Matthew McConaughey).

På Jorden, nærmere bestemt New York, bor elleveåringen Jake (Tom Taylor). Jake har i månedsvis hatt særdeles livaktige mareritt om det høye sorte tårnet, mannen i sort og revolvermannen som forsøker å stoppe ham. Foreldrene er overbevist om at han har behov for psykologisk hjelp, og ønsker å sende ham bort; men Jake flykter inn i en portal på Manhattan og havner plutselig midt i en annen verden, der han møter revolvermannen Roland (Idris Elba).

Når vi først så traileren til The Dark Tower, var vi mildt sagt skeptiske. Den bar bud om en hemningsløs actionbonanza uten innhold og substans. Traileren samsvarer dårlig med filmen, for her er tempoet adskillig mer nedtonet, faktisk skuffende dempet. Danske Nikolaj Arcel (regi) har andre planer for førstefilmen i en planlagt serie.

(Foto: Sony Universal)

Både McConaughey og Elba levere mer en godkjente roller, og serverer oss begge fascinerende karakterer, men filmen som helhet faller igjennom. Den mangler både nerve, dybde og interesse. En oppfølger er allerede planlagt, men den får vi sannsynligvis mer (sårt tiltrengt) kjøtt på bena, slik at historien gis mer mening og dybde, førstefilmen bærer alt for mye preg av å kun være en introduksjonshistorie. The Dark Tower er overraskende flat for et så interessant plott. 3 middelmådige stjerner.

4K-discen byr på et særdeles heftig og detaljert surroundspor (Dolby Atmos) som det virkelig smeller av. Billedkvaliteten er skarp og detaljert, men gjennomgående litt for mørk. Som bonus får vi noen utelatte scener, bloopers, trailers samt 6 minidokumentarer som kun skraper i overflaten.

<
>
(Foto: Sony Universal)