L&B JULEKALENDER 2022

Anmeldelse Daredevil, sesong 2

Imponerende

Oppfølgeren til den Marvel-produserte TV-serien Daredevil, er som tidligere et imponerende produkt.

Publisert 19.04.16 - 11:35
Daredevil, sesong 2

Endelig er det klart for en ny runde om Marvels Daredevil, som gjennomgående ble hyllet av både publikum og anmeldere da første sesong kom i fjor. Originalserien fra Netflix handler om Matt Murdock (Charlie Cox) som ble blind som gutt, men samtidig velsignet med ekstraordinære sanser og krefter. Han bekjemper urett på dagtid som advokat og som superhelten ”Daredevil” etter mørkets frembrudd i Hells Kitchen, New York.

youtu.be/IMC7H23-sMs

I sesong to videreføres innblikket i det splittede livet til Murdock. Først og fremst hans daglige virke som advokat sammen med sin partner Foggy Nelson (Elden Henson), og deres nye assistent Karen Page (Deborah Ann Woll). Sistnevnte innleder også et kjærlighetsforhold til Murdock samtidig som hun går egne veier i jakten på rettferdighet. Videre følger vi vår helt sine kamper for å bekjempe kriminalitet i storbyen som preges av vold og korrupsjon.

Handlingen innledes av at en bande i den irske mafiaen blir utryddet av en ukjent fiende. Politiet tror det er et gjengopprør, men det viser seg snart det er Frank Castle/«The Punisher» (Jon Bernthal) som står bak ugjerningen i et ledd for å utslette byens avskum. Et uunngåelig oppgjør kommer mellom ham og Daredevil, samtidig som det dukker opp en rekke bekjentskaper fra fortiden. Blant annet Wilson Fisk (Vincent D´Onofrio) og superheltinnen «Elektra» (Elodie Yung).

Sesong to av Daredevil skuffer absolutt ikke. Det er en høyst severdig og underholdende serie som er i besittelse av mye kvalitet. Selve produksjonen holder en meget høy standard og actionscenene er både velkoreograferte og slagkraftige. I tillegg er skuespillet stort sett upåklagelig i et univers med mange spennende og interessante karakterer. Spesielt Jon Bernthal er en favoritt som den kompromissløse antihelten «The Punisher». Heldigvis får vi også et gjensyn med storskurken Wilson Fisk (D´Onofrio) som løfter historien betraktelig. Dessverre er helhetsinntrykket at manusforfatterne har puttet for mange ingredienser i gryta for å opprettholde publikums oppmerksomhet.

Når det er sagt så må det påpekes at serien er blitt belastet med altfor mange karakterer og konflikter som går på bekostning av både plott og dramaturgi. Det er nesten komisk med alle figurene som blir pumpet inn: Irsk mafia, japansk mafia, motorsykkel-bander, ninjaer uten puls samt en enorm mengde med diverse helter og skurker. Det hadde hjulpet med mer fokus på færre karakterer. Overfloden av konflikter og personer går også utover historien om vår helt. Tidvis blir han utvisket i sitt eget univers og vi savner leken med hans utrolige egenskaper. Likevel skal det det sies at Daredevil er en av de beste seriene i sin genre, og vi er spente på fortsettelsen. Fire stjerner.

Daredevil, sesong 2_3 Daredevil, sesong 2_9 Daredevil, sesong 2_8 Daredevil, sesong 2_7 Daredevil, sesong 2_6 Daredevil, sesong 2_5 Daredevil, sesong 2_4
<
>