AnmeldelseCrazy Heart

Crazy Heart

Vi kan ikke sånn umiddelbart komme på en film med Jeff Bridges som vi har blitt direkte skuffet over, med klassikere som The Fabulous Baker Boys, The Fisher King, The Big Lebowski og The Door in the Floor på CV-en har han satt sitt umiskjennelige spor på amerikansk populærkultur det siste halve århundret.
DramaRomantikk
Crazy Heart

Med Crazy Heart leverer han muligens sitt livs rolleprestasjon som den forfylled has-been countrystjernen som nå er tvunget til å reise USA på kryss og tvers, innom den ene baren mer sliten enn den andre, for å holde seg flytende.

Bad Blake (Bridges) er av den klassiske countryskolen, han spiller country og ikke ”køntri”, til tross for dette er den hans læregutt, den kønrti-spillende Tommy (Colin Farrell), som nyter megasuksess. Under en av sine opptredener i Santa Fe kommer Bad i snakk med den unge journalisten Jean (Maggie Gyllenhaal). Alenemoren og den fallerte stjernen finner raskt tonen og finner en vakker gjensidig trøst og støtte i hverandre. Som Bad sier det etter en bilulykke: ”Jeg tenkte over hvem jeg skulle ringe, hvem som virkelig bryr seg om meg”, og selvsagt ringer ham Jean. Men gi slipp på den enda bedre vennen Whiskey, vil han dog ikke.

Brigdes levere en rolleprestasjon av en annen verden, der han både trakterer gitaren, sangen og flasken som om han aldri hadde gjort noe annet. Samspillet Bridges og Gyllenhaal imellom er av de sjeldne. Det er vart, varmt og sterkt, men klarer like fullt å styre unna klisjeene. På film har vi ikke sett en bedre fylletolkning sidden Nicolas Cage i Leaving Las Vegas. Filmen toppes med mye herlig musikk, glimrende dialog og ypperlig foto! Hadde historien vært litt mer original og litt mindre forutsigbar hadde vi med glede servert seks stjerner, men bevares, Crazy Heart er en glimrende film som både vil bevege og glede deg!

Knallbra musikk fortjener et knallbra lydspor, noe du får på denne BD-en. Billedkvaliteten står ikke langt tilbake, men svikter litt i enkelte overeksponerte scener. Coveret frister med intervju med stjernene, mens vi i virkeligheten blir avspist med 30 sekunder på hver av dem (!), samt trailer og en halvtime med utelatte scener.

• Release: 30. juni
  • Regi: Scott Cooper
  • Med: Jeff Bridges, Maggie Gyllenhaal, Robert Duvall, Colin Farrell, James Keane