Cold in July

En thriller med et herlig manus som drar hovedpersonen, og publikum, stadig lenger ned i klisteret, i en verden han hverken kjenner eller behersker.
Cold in July

Den litt stakkarslige og forsiktige rammemakeren Richard Dane (Michael C. Hall fra Dexter) blir uforvarende morder i det han skyter en ubevæpnet amatørmessig innbruddstyv. Plaget av samvittighetskvaler og frykt får han søvnproblemer og begynner å drikke midt på dagen – men hans virkelige problemer starter i det far (en fantastisk Sam Shephard) til offeret slipper ut av fengsel, og kun har en tanke i hodet: Hevn!

Den lille kjernefamilien trues og livet snus på hodet i det politiet sliter med å fange Gamlefar, men Richard begynner å ane at det er noe mer til historien enn det politiet vil fortelle ham. På egenhånd bestemmer han seg for å løse saken, og dras inn i en verden av hardbarkede kriminelle som skyr ingen midler, i et samfunn av «Coenske»-karakterer.

Sammen med Gamlefar og den svært fargerike privatdetektiven Jim Bob (Don «Miami Vice» Johnson) legger de ut på en reise som kun har ett endelikt. Mickel (regi) makter på en forbilledlig måte å kombinere de mørke og spennende thrillerelementene fra Joe Landsdales roman med forløsende humor. Det er dystert, svart, skummelt og sært, men våre tre rettskafne antihelter bestemmer seg for å gjøre det rette, selv om det koster dem det mest dyrbare de har.

En svært original og overraskende historie, kombinert med et flott manus, vedvarende uhyggelig stemning og utmerket skuespill gjør Cold in July til en liten høydare. Ikke minst lot vi oss imponere over en fortsatt svært vital Don Johnson, 65-åringen gjør sin beste rolle på mange år. En film som nok har gått under radaren for de fleste, men som vi ikke nøler med å anbefale på det varmeste! Fem stjerner.

Billedkvaliteten varierer for mye til å nå topp kvalitet lydsporet (dts-MA 5.1) derimot er det lite å utsette på. Det eneste vi blir avspist med i bonusmateriell er noen utelatte scener.

platekomp

Cold-in-July_2 Cold-in-July_3 Cold-in-July_4 Cold-in-July_5 Cold-in-July_6