Clear and Present Danger

Harrison Ford returnerer som Jack Ryan, det samme gjør regissøren Phillip Noyce i denne tettpakkede actionthrilleren om politisk korrupsjon på amerikansk toppnivå i krig mot søramerikanske narkobander.
Clear and Present Danger

Med James Bond midt inne i en lang pause og Jason Bourne som et (foreløpig) avsluttet kapittel, er tiden moden for å børste støvet av en av 1990-tallets virkelig vellykkede agentfranchiser – Tom Clancys Jack Ryan; hvor de tre (av fire) første filmene nå slippes på BD.

Ryan-karakteren er en mellomting mellom den overglamoriserte og sterkt overdrevne agentrollen til 007, og den nedtonede og superrealistiske Jason Bourne. En svært vellykket serie som fortjener relansering i HD!

James Greer (James Earl Jones) ligger kreftsyk for døden, og Ryan trer inn i hans stilling i CIA, en posisjon som involverer mye direkte kontakt med presidenten. I det en av presidentens nære bekjente brutalt henrettes i et narkooppgjør erklærer han, med bakgrunn i en ”clear and present danger”, en fordekt krig mot den colombianske mafiaen. Soldater, ledet an av Willem Dafoe, sendes inn i skjul i det presidentens og hans nærmeste stab får sin egen lille private krig. Samtidig forsøker Ryan å finne ut hvor pengene til offeret stammer fra – mens han blir ført bak lyset.

Ford er midt i blinken som den stillferdige byråkraten som brutalt blir kastet ut i felten. Han mestrer elegant balansen mellom småkeitete, usikker papirflytter og en handlingens mann når det kreves. I forhold til Patriot Games er det et adskillig mer actionpakket plott vi her serveres, men noen svært lekre og intense scener som regissøren koreograferer som en actionballett; ikke minst er angrepet på bilkonvoien i Bogota en innertier. Noyce har regissert en lekker visuell film med et klassisk konspirasjonsplott der helten etter hvert ikke kan stole på noen. Helhetsinntrykket trekkes dog noe ned mot slutten i vel patriotiske sekvenser, og med Ryan-karakteren som går ut over det vi forventer av ham. Fire stjerner!

17 år har filmen rukket å bli, men det vises ikke kvalitetsmessig på BD-en. Både lydsporet (dts-HD) og billedkvaliteten holder et svært høyt nivå. Bonusmessig blir vi kun avspist med en trailer samt noen korte intervjuer.

• Release: 21. september 2011
  • Regi: Phillip Noyce
  • Med: Harrison Ford, Willem Dafoe, Joaquim de Almeida, Henry Czerny, Harris Yulin, Anne Archer