: Chappie

Med to solide spillefilmer på samvittigheten var det store forventninger til Neill Blomkamps seneste produksjon. Dessverre innfrir han ikke, og vi får håpe at dette bare var et lite feilskjær før han tar på seg viktige oppgaver.

Publisert 12.08.15 - 12:04
Chappie

Chappie forteller historien om en nær framtid i Johannesburg hvor kriminaliteten er ekstrem høy og loven i hovedsak håndheves av roboter. Deon Wilson (Dev Patel) jobber for firmaet som produserer dem, og han ønsker å innføre et program for kunstig intelligens. Han blir holdt tilbake av sjefen Michelle (Sigourney Weaver) og en rivaliserende kollega, Vincent (Hugh Jackman). Da en av robotene, Chappie (Sharlto Copley), blir kidnappet sammen med Deon får han realisert sin drøm, men kampen mot skurkenes farlige hensikter og Vincent blir tøff.

Neill Blomkamp debuterte med den imponerende District 9 i 2009 som ble nominert til hele fire Oscar. Bragden ble fulgt opp i 2013 med storfilmen Elysium, og Blomkamp etablerte seg for alvor i Hollywood. Chappie er dessverre et stort tilbakeslag selv om publikum og kritikere har vært svært uenige. Filmen er en salig blanding av RoboCop og Wall-E – med et elendig resultat. Foruten om noen få severdige actionscener er dette en håpløs film hvor det meste svikter. Manuset er rotete med grusom dialog, filmen mangler fullstendig fremdrift og rollefigurene er karikerte og lite troverdige. I tillegg fungerer den dårlig både som satire og actionfilm, og hovedpersonen selv, Chappie, er en vanvittig irriterende karakter som det er vanskelig å få sympati med. To stjerner.

1251623 - Chappie 1251623 - Chappie 1251623 - Chappie 1251623 - Chappie 1251623 - Chappie
<
>