Anmeldelse : Castle Rock, sesong 2

Caplan briljerer

Det mangefasetterte grøsseruniverset til Stephen King revitaliseres i andre sesong av fabelaktige Castle Rock.

Karakter
Grøsser
Castle Rock, sesong 2

Sesong 1 av Castle Rock hensatte oss til Stephen Kings hjemmebane, Maine, i den forbannede småbyen Castle Rock, omgitt av det legendariske fengselet Shawshank og med så mange referanser til Kings univers at det fremstod som en våt drøm for hans hardcore-fans.

I andresesongen har serieskaperne tatt et grep vi, dessverre, alt for sjelden ser i serier: De har byttet ut hele persongalleriet. Og godt er det, for rett nok var førstesesongen både spennende, fascinerende og underholdende, men den gikk på tomgang siste tredjedelen, der den nærmest repeterende trådte vannet.

Vi befinner oss i den samme byen, med alle morbide drapsgåter og skjeletter i skapet (og under bakken), men hovedpersonen denne runden er en omreisende sykepleier, Annie Wilkes (!) (Lizzy (Masters of Sex) Caplan), som er i overkant glad i antidepressiva, og hennes datter Joy (Elsie Fisher).

Annie er på flukt. På flukt fra sin egen fortid, myndighetene og demoner i sitt indre. Hun er manisk overbeskyttende over sin datter, og knasker antidepressiva som drops – som hun for øvrig stjeler fra de sykehusene hun kort tid jobber på. Når hun så møter uventet forståelse fra sin sjef, legen Nadia (Yusra Warsama), bestemmer hun seg for å slå seg ned en stund – og så bryter helvete løs…

I småbyen nyder krigsveteranen Pop (Tim Robbins!) stor respekt. Etter å ha tjenestegjort i Somalia initierte han mottak av somaliske flyktninger til Castle Rock, og tok endog inn Nadia og Abdi som sine stebarn. I voksen alder krangler Abdi med stebroren Ace (Paul «House of Cards» Sparks) om hvem som skal leie ut lokaler til de somaliske kjøpmennene. Abid er i ferd med å sette opp et nytt gigantbygg for dem, en bygning som reises rett over lugubre hemmeligheter, der nærmeste nabo er «The Marsten House».

Serien er en herlig miks av psykologisk thriller og bloddryppende grøss – helt i Stephen Kings ånd, har et fascinerende, creepy småbyhelvete persongalleri, der alle drasser rundt på sine mørke hemmeligheter og et ensemble som overpresterer. Vi vil spesielt trekke frem vidunderlige Lizzy Caplan som her gjør en enestående prestasjon som paranoid, pille-knaskende nervevrak. Øynene hennes er som tinntallerkener der de lyser frykt og engstelse, måten hun går på formidler hennes forstokkede psyke og hun svitsjer fra «normal» til ravende gal på et blunk. Emmy-prestasjon!

Tim Robbins, tilbake på gamle tomter i «Castle Rock»… (Foto: HBO)

At selveste «Mr. Shawshank» bringes tilbake til byen med fengselet han rømte fra i 1994, er et herlig grep fra serieskaperne, og Tim Robbins leverer, som alltid, varene. Castle Rock er fullstappet med referanser til Kings verk, men er ikke en direkte oppfølger av hans mange thrillerbøker, de fleste vil nok nikke gjenkjennende til karakteren Annie Wilkes (hint: Hun er glad i å knuse ankler med slegge…), samt det sagnomsuste skrekkens hus, Marsten; men ta det med ro, du får full glede av Castle Rock uten å kjenne til Kings bøker. Er du glad i overraskende og intelligent grøss, med et fascinerende persongalleri og en passe overnaturlig tvist, er serien midt i blinken. 5 skrekkinngytende stjerner.

Billedkvaliteten fra HBO skuffer dessverre nok en gang, gjengrodde, mørke scene, artefakter og dårlig skarphet er gjennomgående. Surroundsporet er så der. Anmeldelsen er basert på de 3 første (av 10) episodene.

Castle Rock, sesong 2_7 Castle Rock, sesong 2_8 Let The River Run
<
>
(Foto: HBO)

Fakta

  • HBO
  • Release: 24. oktober 2019
  • Regi: Greg Yaitanes
  • Med: Lizzy Caplan, Tim Robbins, Elsie Fisher, Paul Sparks, Yusra Warsama, Barkhad Abdi, Matthew Alan
  • Genre: Grøsser
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 10:00 t.
  • Karakter: 5

IMDB Rating

Summary:
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.